Gil de Ferran heeft met teamgenoot Simon Pagenaud zijn afscheidswedstrijd op Laguna Seca gewonnen met de de Ferran Acura. In het kampioenschap zijn ze als tweede geëindigd. David Brabham en Scott Sharp hebben met de Patron Highcroft Acura het kampioenschap gewonnen. In de LMP2 klasse ging de winst en het kampioenschap naar de Fernandez Racing Acura. De Flying Lizard Porsche veroverde de winst en het kampioenschap in de GT2 klasse.
Gil de Ferran heeft met teamgenoot Simon Pagenaud de Monterey Sports Cars Chamionship gewonnen op het circuit Laguna Seca. Voor de Ferran was deze laatste race van het American Le Mans Serie seizoen tevens zijn afscheid van de actieve racerij. de Ferran begon zijn race carierre in 1982. Hij won o.a. het britse Formule 3 kampioenschap. In 2000 en 2001 won hij voor Penske het Indycar kampioenschap. In 2003 won hij de Indy 500. na een korte pauze starte hij in 2008 met z’n eigen team, de Ferran Motorsports. Hij had met Simon Pagenaud al 4 overwinningen en 6 pole’s te pakken.
Speciaal voor deze gelegenheid was de auto in de witte kleuren gespoten van Jim Hall’s Chaparrral sportscar uit de jaren 60 en 70. Hall was de man die de Ferran zijn eerste Indycar zitje gaf.
Simon Pagenaud ging in de race van start vanaf pole met de Acura ARX 02a van team de Ferran en kon zonder al teveel problemen de leiding behouden. Al in de derde ronde was er de eerste safety car situatie, een aanrijding tusen Klaus Graf met de Posrsche RS Spyder en Paul Drayson met de Lola. Graf had alleen een lekke band, maar de Lola van Drayson was zodanig beschadigd dat verder rijden er niet meer inzat.
David Brabham die met de andere Acura, die van Patron Highcroft, was gestart vanaf de tweede positie. Tijdens één van de herstarts na een safety car, liep hij schade op, en moest binnenkomen voor een niet geplande pitstop. Uiteindelijk zakte ze zelfs terug tot positie 6. De Fernandez Racing Acura van Adrian Fernandez en Luis Diaz wist zich naar voren te werken naar de tweede positie. Tijdens de pitstops was het stuivertje wissen tussen de LM P1 Acura van de Ferran en de LM P2 Acura ARX 01B van Fernandez Racing. In de bochten was de Fernandez wagen duidelijk beter, maar op de rechte stukken gaf het vermogen van de LM P1 bolide de doorslag.
In de laatste periode van de wedstrijd werd het nog even spannend toen Fernandez snellere rondetijden op de klok wist te zetten dan de Ferran. Met minder dan een seconde verschil kwamen de beide Acura´s over de finishlijn. Op de derde plek, tweede in de klasse, kwam de tweede LMP1 Acura van david Brabham en Sott Sharp over de finish, die daarmee hat kampioenschap binnenhaalde met 179 punten. De Ferran volgt met 162 op de tweede plaats en de derde plek is voor Jon Field en Clint Field met de Intersport Racing Lola B06/10.
In de LM P2 klasse ging het kampioenschap naar de Fernandez Racing Acura met 217 punten, 80 punten meer dan de tweede plek van Butch Leitzinger en Marino Franciti met de Lola Mazda van Dyson Racing
In het GT1 kampioenschap zien we de rare situatie dat er maar één team is geweest. Alleen Corvette Racing met de Corvette C6.R heeft in 2 wedstrijden punten gescoord. Later in het seizoen zagen we de nieuwe Corvette, niet onverdienstelijk debuteren in de GT2 klasse. Olivier Beretta en Oliver Gavin hebben de meeste punten, vijftig, van de zes coureurs op de uitslagen lijst.
In de GT2 klasse was de Ferrari van Risi Competizione nog in de strijd voor het kampioenschap. Met Pierre Kaffer ging het helaas mis, contact met de Jaguar veroorzaakte schade aan het koelingssysteem. Na iets minder dan anderhalf uur was vor de Ferrari de race over, en daarmee was meteen de GT2 kampioen bekend. De Flying Lizard Porsche 911 RSR van Jörg Bergmeister en Patrick Long kon niet meer worden ingehaald in de stand van het kampioenschap. Desondanks ging de strijd om de dagoverwinning onverminderd door. Bergmeister bezette de koppositie bij het ingaan van de laatste ronde met Jan Magnussen in de Corvette op de bumper. Magnussen probeerde het nog in de laatste bocht, maar kwam een stukje asfalt te kort en raakte hard de pitmuur en spinde. Bergmeister won de race en Magnussen werd toch nog tweede.
Bergmeister en Long winnen het kampioenschap met 181 punten, 44 punten meer dan Jaime Melo en Pierre Kaffer met de Risi Competizione Ferrari. Op de derde plaats in het kampioenschap met 102 punten is geëindigd Wolf Henzler met de Farnbacher Lole Porsche 911 RSR.
Deze laatste wedstrijd van het seizoen was tevens de afscheidswedstrijd van Gil de Ferran als coureur. Hij kan zich vanaf nu volledig richten op zijn eigen in 2008 opgerichte team de Ferran Motorsports.
De volledige uitslag is hier(PDF) te vinden.
Het nieuwe seizoen van de ALMS begint op 20 maart 2010 met de 12 uur van Sebring. Data van deze en andere evenementen is ook op onze kalender terug te vinden.