Succesvol Dutch GT4 weekend voor Corvette en BMW.

Print Friendly, PDF & Email

20090906-dsc02217Afgelopen weekend was alweer het 6de race weekend van het Dutch GT4 kampioenschap, onderdeel van het Dutch Powerpack. Henry Zumbrink en Jeroen Bleekemolen, beiden met een  Corvette, wisten de sprintraces op hun  naam te schrijven. In de hoofdrace waren Duncan Huisman en Ricardo van der Ende de sterkste met hun BMW M3. De Wijzonol Trophy was voor Duncan Huisman. Wij waren erbij!


Afgelopen weekend was het 6de race weekend van het Dutch Power Pack en daarmee ook van het dit seizoen gestarte Dutch GT4 kampioenschap. Met nog één weekend te gaan hierna begint de beslissing in het kampioenschap te naderen. Christiaan Frankenhout die als leider met grote voorsprong naar de Wijzonol Trophy komt heeft duidelijk aangegeven voor het kampioenschap te gaan. De nummer twee, Jeroen Bleekemolen zal er het laatste weekend niet bij zijn en dus voor het kampioenschap geen bedreiging vormen.


Race 1.

Al vroeg in de wedstrijd was er een zware crash van Bernhard van Oranje met de Ford Mustang FR500C in de Slotemakerbocht. De wedstrijd werd afgevlagd en lag 1,5 uur stil voor reparatie aan de vangrail. Van Oranje kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Rory Bertram en Paul van Splunteren merkten, naar eigen zeggen, de rode vlag te laat op en hebben onder rood nog een ronde doorgereden. Hiervoor werden ze later gestraft, en drie plaatsen teruggezet in de uitslag.


20090906-dsc02299
Foto: Marco van de Bildt. Henry Zumbrink in de Corvette.

Bertram die de opnieuw gestarte race in eerste instantie won met de Porsche 997, moest vanwege die straf de overwinning inleveren aan Henry Zumbrink met z’n Corvette C.6. Christiaan Frankenhout eindigt met z’n Porsche 997 door de straf van Bertram op de tweede plaats, en doet goede zaken voor het kampioenschap, mede door de straf van Paul van Splunteren die daardoor op de 8ste positie terecht kwam.

Uitslag:

1) Henry Zumbrink, Corvette C6. op 0.146 s. (Rory Bertram werd terug gezet naar plaats 4)

2) Christiaan Frankenhout, Porsche 997  GT4. op 1.591 s.

3) Ricardo van der Ende, BMW M3. op 1.841 s.


Race 2.

Jeroen Bleekemolen kon maar moeilijk wegkomen bij de start, iets wat wel vaak gebeurt met de Corvettes in ieder geval bij hem. Phil Bastiaanse pakt de eerste plaats en Bleekemolen moet vanaf de vierde plek beginnen aan een inhaal race. Vanaf die vierde positie baant hij zich een weg langs Duncan Huisman in de BMW M3 en Ferdinand Kool in de BMW Z4. Bij het ingaan van de derde ronde is Bastiaanse het haasje. Bastiaanse had naast het verliezen van de kopositie nog meer pech. In het Scheivlak verliest hij ook de auto, gaat dwars en komt uiteindelijk binnen, einde race.


20090906-dsc01707
Foto: Marco van de Bildt. Podium na race 2.

Huisman en Kool kunnen aanhaken, maar vormen nooit een serieuze bedreiging voor Bleekemolen. Bleekemolen stuurt zijn Corvette C6 met een voorsporong van bijna twee seconden over de finish. Huisman pakt de tweede plek en Kool word derde op 2,5 seconde.

Uitslag:

1) Jeroen Bleekemolen, Corvette C6. 14 ronden in 25.59.256.

2) Duncan Huisman, BMW M3. op 1.677 s.

3) Ferdinand Kool, BMW Z4. op 2.486 s.


Race 3.

Ferdinand Kool mag vanaf pole vertrekken. Bleekemolen heeft heel snel na de start de kop overgenomen. Vanuit leidende positie geeft hij na 35 minuten het stuur over aan teamgenoot Peter van der Kolk. Op dat moment begon de auto al wat meer te glijden van wegen de bandenslijtage. Richard van den Berg die na de stop de wagen van  Ferdinand Kool had overgenomen kon de koppositie van van der Kolk overnemen, om daarna zelf in de problemen te komen vanwege oververhitting. Uiteindelijk liep z’n wiel eraf en was het helemaal over. Door de pitstops kwam het hele veld dicht bij elkaar. Ricardo van der Ende kon met z’n BMW M3 profiteren en nam de koppositie snel over.


20090906-dsc02396
Foto: Marco van de Bildt. De nummers 1, 2 en 3 in één beeld gevangen.

Tot op het einde was er een felle strijd die door van der Ende in zijn voordeel werd beslist. Simon Knap met de BMW M3 was de snelste op de baan en wist als tweede te finishen. Peter van de Kolk weet de ‘schade’ met z’n glijdende Corvette te beperken en finisht als derde.

Uitslag:

1) Duncan Huisman / Ricardo van der Ende, BWM M3. 26 ronden in 50.28.086.

2) Simon Knap, BMW M3. op 0.447 s.

3) Jeroen Bleekemolen / Peter van der Kolk, Corvette C6. op 5.681 s.

De volledig uitslag is hier te vinden.


We hebben een mooie racedag gezien met naast het Dutch Power Pack een optreden van het Dutch Supercar Challenge (DSC) en de Ferrari’s van het Pirelli Ferrari open en de Pirelli Ferrari Formula Classic.  Het weer werkte natuurlijk ook mee, een droge bewolkte dag met af en toe een zonnetje. Meer foto’s, ook van andere evenementen, zijn hier te vinden.

Het optreden van Wolter Kroes hebben we overgeslagen. Je kunt niet alles hebben ;-)   Op dat moment zaten we net bij het Scheivlak (de enige bocht met een eigen website) een broodje te eten.  Lieke vond de muziek wel mooi, deze was via de speakers te volgen.

Duncan Huisman weet dit weekend de meeste punten bij elkaar te sprokkelen en wint daarmee de Wijzonol Trophy. Ondanks de finish van Christiaan Frankenhout op de zesde positie in de hoofdrace houd hij de beste papieren in handen voor het kampioenschap. Met 105 punten gaat Frankenhout stevig aan de leiding. Jeroen Bleekemolen met 92 punten op de tweede plaats zal er de laatste race niet bij zijn. Op nummer drie vinden we Bas Schothorst met 90 punten. Theoretisch gezien maakt zelfs de numer 6 op de ranglijst, Duncan Huisman met 78 punten, nog kans op het kampioenschap.

In het laatste race weekend van dit Dutch Power Pack seizoen, 10 en 11 oktober,  zijn de Formido finale races. Alle disciplines van het DPP zijn dan aanwezig.


Share