Peugeot wint een doorweekt Petit Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

peugeot0926-main4Voor het eerst in de twaalfjarige historie van de Petit Le Mans is de wedstrijd voortijdig afgevlagd. Onder erbarmelijke weersomstandigheden is de race op Road Atlanta  door Stephane Sarrazin en Franck Montagny gewonnen met hun Peugeot. Na iets minder dan 5 uur in de wedstrijd werd de race stilgelegd vanwege de grote hoeveelheid regen op de baan. In de LM P2 klasse zijn Adrian Fernandez en Luis Diaz met hun Acura van Fernandez Racing kampioen geworden. Jaime Melo, Pierre Kaffer en Mika Salo wonnen de GT2 klasse met hun Ferrari van Risi Competizione.


Afgelopen zaterdag, de 26ste september, is onder buitengewoon slechte omstandigheden de Petit Le Mans verreden op Road Atlanta. De race ging van start in de regen.  Gaandeweg werd het wel droger. Na enkele uren begon het toch weer te regenen. Zo hard zelfs dat na bijna 5 uur racen de wedstrijd werd geneutraliseerd. Na 4 uur, zonder veel succes, te hebben gewacht op beter weer is de race uiteindelijk definitief afgevlagd. Teveel water en zelfs modder op de baan maakten verder racen onmogelijk. Peugeot ging na deze confrontatie met rivaal Audi met de 1 – 2 terug naar huis.


Foto: (c) americanlemans.com

Foto: (c) americanlemans.com

Stephane Sarrazin en Franck Montagny werden als winnaar aangewezen. Nicolas Minassian en Pedro Lamy werden met hun Peugeot 908 tweede. Alan McNish die vrijwel de hele wedstrijd samen met Rinaldo Capello op kop had gelegen was net voor de rode vlag 2 maal gespind, waarvan één maal achter de safety car,  in de regen, en kwam zo op plek drie terecht.

Ondanks het verminderen van de regen was het circuit bij de start van de race nog steeds erg nat. De Audi’s die vanaf de tweede startrij vertrokken hadden de betere start. Enkele bochten waren voor Alan McNish genoeg. Hij wist met zijn Audi R15 TDI  de Peugeot’s die van de eerste rij waren gestart al snel na de start via de buitenkant in te halen. Een buitengewoon knappe manouvre. In de regen hadden de beide Peugeot’s het moeilijk om het tempo van de Audi’s te kunnen volgen. McNish was in staat om een grote voorsprong op te bouwen. Toen het echter opdroogde en de slicks gemonteerd werden ging het tempo van de Peugeot’s direct omhoog.

De mannen van de Ferran Motorsports hadden het geluk niet aan hun zijde. Na een uur racen durft een aantal teams het aan om op slicks te gaan rijden. Op de droge lijn kon dat wel, maar dat het niet altijd goed ging liet John Field zien. Hij tikte met z’n Lola Gil de Ferran aan, de kampioenschapsleider in de Acura. Field kreeg een twee minuten stop-and-go penalty, maar de Ferran was veel tijd kwijt met reperaties. Niet veel later zouden ze de oorzaak zijn van de tweede safetycar periode door zijn Acura in de muur te parkeren.

Rob Bell, met de in de LM P1 debuterende Lola-Judd van Drayson, had zich waarschijnlijk ook een andere voorstelling gemaakt van de wedstrijd. In z’n outlap verloor hij een wiel om daarna tegen de banden/muur tot stilstand te komen. Gelukkig kon hij terug komen in de pit voor reparaties.

Ondertussen zijn zo’n 4 uur onderweg in de race. De grote voorsprong opgebouwd door Rinaldo Capello en Alan McNish is langzaam geslonken. Het lukt Stephane Sarrazin, die een goed tempo met de Peugeot weet aan te houden, om Capello in te halen en zich zo te ontdoen van een ronde achterstand. Een belangrijke situatie in het geval van een safetycar periode. Ook Nicolas Minassian, in de andere Peugeot weet dichterbij te komen. De Peugeot’s hebben een goede afstelling gevonden en zijn duidelijk de snellere met slicks op een droge baan.

Op het moment dat het weer slechter begon te worden, maakte McNish één van z’n zeldzame foutjes. Hij spinde achter de safetycar en kwam op de derde plaats terug de baan op. Ook Marco Werner, in de andere Audi spint van de baan. Meerdere auto’s spinnen in de regen, waaronder McNish voor de tweede maal. We zijn nu in ronde 180 en het weer is nu zo slecht dat de safetycar wederom de baan opkomt, dit maal voor de zevende en laatste maal. Na een aantal ronden achter de safetycar word de race stil gelegd met de rode vlag.


Foto: (c) audiblog.nl

Foto: (c) audiblog.nl

Na bijna vier uur, waarin het weer niet echt beter word, en er zich zelfs modder plassen op de baan vormen, besluit de organisatie om de race definitief af te vlaggen. Peugeot 1 en 2, Audi 3 en 4. De race, die zo mooi was begonnen, eindigde uiteindelijk in een domper.

In de LM P2 klasse ging de overwinning naar de Marino Franciti, Butch Leitzinger en Ben Devlin met hun Lola-Mazda B09/86 van Dyson Racing. Adrian Fernandez en Luis Diaz wisten met hun, door versnellingsbak problemen geplaagde Acura ARX 01b van Fernandez Racing, toch nog de tweede plaats vast te houden. Daarmee scoorden ze voldoende punten om de LM P2 titel veilig te stellen.


Foto: (c) americanlemans.com

Foto: (c) americanlemans.com

Bij de GT2 klasse komen Mika Salo, Pierre Kaffer en Jaime Melo in hun Ferrari F430 van Risi Competizione bovendrijven in deze vreemde wedstrijd. Letterlijk bovendrijven, net voor de start van de regen konden ze onder geel regenbanden monteren terwijl de concurentie dat pas later onder groen kon doen. Deze overwinning is voor Risi Competizione de kroon op een succesvol seizoen. Winst in Sebring, de 24 uur van Le Mans en nu Petit Le Mans.

Bij Patron Highcroft, waar ze in een record tijd een ‘nieuwe’ auto in elkaar hebben gezet na de crash van Scott Sharp, zullen ze tevreden zijn met het resultaat. David Brabham, Scott Sharp en Dario Franciti finishen met hun Acura op de zesde plek ver voor hun directe concurenten in het kampienschap, de mannen van de Ferran Motorsports.

Met de winst van Peugeot komt er een eind aan een tijdperk. Het is de eerste maal dat Audi niet wint sinds 2000, toen ze voor het eerst meededen. Waarschijnlijk gaan we de rivalen Audi en Peugeot weer tegenover elkaar zien staan met de seizoensopener in 2010, de 12 uur van Sebring.


Uitslag:

1. Stephane Sarrazin/Franck Montagny, Peugeot 908 HDi FAP.  184 Rd.

2. Nicolas Minassian/Pedro Lamy, Peugeot 908 HDi FAP. op 2,011 s.

3. Rinaldo Capello/Alan McNish, Audi R15 TDI. op 3,465 s.

4. Lucas Luhr/Marco Werner. Audi R15 TDI. op 1 ronde.

5. Olivier Panis/Nicolas Lapierre/Romain Dumas. Oreca-AIM. op 3 ronden.

6. David Brabham/Scott Sharp/Dario Franchitti. Acura. op 4 ronden.

7. Chris Dyson/Guy Smith. LM P2. Lola-Mazda. op 7 ronden.

8 . Jaime Melo/Pierre Kaffer/Mika Salo. Ferrari. op 14 ronden.


De volledige uitslag is hier(PDF)  te vinden.


De volgende en laatste race van het ALMS seizoen, de 4 uur durende Monterey Sportscar Chamionships op het circuit Laguna Seca, word verreden op 10 oktober.


Share