Oreca wint Silverstone, Aston Martin kampioen.

Print Friendly, PDF & Email

20090614-dsc01714De Oreca Matmut coureurs Nicolas Lapierre en Olivier Panis hebben in de laatste wedstrijd van dit seizoen hun eerste overwinning dit jaar te pakken. De Aston  Martin van Stefan Mücke, Jan Charouz en Tomas Enge pakte derde plaats en het kampioenschap. De Pescarolo finishte op grote achterstand vanwege versnelingsbak problemen. De Spyker pakte voor tweede maal op rij het podium. Peter Kox pakte in de GT1 klasse de overwinning met de Gigawave Aston Martin DBR9.


Dit weekend werd op het legendarische circuit van Silverstone de vijfde en laatste Le Mans Series wedstrijd van dit seizoen verreden. Zoals in onze voorbeschouwing te lezen is, waren in de LM P2 en de LM GT1 klasse de kampioenen al bekend, respectievelijk de Quifel ASM Ginetta Zytek en de Luc Alphand Corvette. In de LM P1 en de LM GT2 klasse werd nog om de titel gereden. Ondanks de riante voorsprong in beide categorieën konden de koplopers het zich niet permitteren om op hun lauweren te gaan rusten.

Vrijdag, vrije training.

Lange tijd stonden Christijan Albers en Christian Bakkerud  als snelste op de computer bij de vrijdag training met de Kolles Audi R10. Giorgio Mondini was er niet bij dit weekend vanwege een polsblessure. Uiteindelijk duiken Jean Christophe Bouillon en Christophe Tinseau 2 tiende onder de tijd van Bakkerud en Albers met hun Pescarolo.


20090614-dsc01284

Foto: Marco van de Bildt.

Het is duidelijk dat ze hun strijd om de titel nog niet hebben opgegeven ondanks de 7 punten achterstand op de klassementsleider. De leidende Aston Martin wagen van Stefan Mücke, Thomas Enge en Jan Charouz bleef steken op plaats acht.

Miguel Amaral en Olivier Pla, al zeker van de titel in de LM P2 klasse, zorgden voor een beetje opschudding door met hun Ginetta Zytek 09S van Quifel ASM de vierde tijd op de klok te zetten.

Oud F1 wereldkampioen Nigel Mansell die meedoet met zijn zoon Greg en Lawrence Tomlinson in een Ginetta Zytek van Team LMT kwam op de vrijdag op de tiende plaats terecht. Voor deze gelegenheid heeft het team toestemming om de wagen met nummer 5, “red five”, te laten rijden.

In de LM GT2 klasse reden Spyker coureurs Tom Coronel en Jarek Janis op vrijdag de zevende tijd.

Zaterdag, de kwalificatie.

Op zaterdagmiddag doen er 39 wagens mee aan de kwalificatie. In een ietwat rommelige sessie heeft Nicolas Lapierre de pole gepakt met een tijd 1.32.798 met de Oreca Matmut bolide. Jean Christophe Boullion die met de Pescarolo nog in de race is voor het kampioenschap, verliest de controle over de auto, en parkeert in de bandenstapel. De kans op pole is verkeken, en de Pescarolo moet van achteraan af starten. Een slechte uitgangspositie voor de kampioens kansen van Pescarolo. Christijan Albers spint twee maal. De tweede keer komt de wagen in de grindbak vast te zitten, en ook Albers moet met de Kolles Audi R10 achteraan beginnen aan de wedstrijd. Stefan Mücke die met de Aston Martin het gat probeert te dichten met de Oreca, blijft op iets minder dan een seconde steken op de tweede positie. Darren Turner zet de 009 Aston Martin op plaats drie op 1.8 seconde.

Olvier Pla weet met z’n Zytek van Quifel ASM de pole te pakken in de LM P2 klasse . Voor het kampioenschap konden ze al niet meer worden ingehaald. Op plek twee kwalificeerde Jonny Kane zich met de Lola Judd van Speedy Racing Team.

Peter Kox zette met de Aston Martin DBR9 in eerste instantie de snelste tijd op de klok in de GT1 klasse. Uiteindelijk was Laurent Groppi in de Saleen SR7 0.08 sec. sneller en pakt zo de pole. Yann Claircy werd derde met de Luc Alphand Corvette.

In de GT2 klasse was Tom Coronel op enig moment de snelste, maar nadat hij terug was in de pit werd hij voorbij gestreefd door de no 91 FBR Ferrari van Christian Montanari. Daarna ging Richard Lietz met de Felbermayr Proton Porsche nog een tandje sneller en liet een tijd noteren van 1.48.638. Met deze pole pakten ze hun eerste punt van dit weekend. Nog één punt hebben ze nodig om het kampioenschap te winnen.

Zondag, de race.

De Oreca met Olivier Panis achter het stuur die van pole mocht vertrekken kan zijn positie niet vasthouden. Het was Stefan Mücke met de Lola-Aston Martin die gelijk de leiding overnam. Ondertussen komt het echte vuurwerk van achter uit het veld. Jean Christophe Boullion die na problemen in de kwalificatie met de Pescarolo vanaf positie 38 moest beginnen aan de race, baant zich in een rap tempo een weg door het hele veld . Binnen een uur weet hij de koppositie over te nemen van Stefan Mücke’s Lola-Aston Martin.

Misschien minder opvallend, maar niet minder knap, in Christijan Albers ondertussen ook onderweg vanaf de laatste startrij. Na een knappe race weten Albers en zijn teamgenoot Christian Bakkerud op de vijfde plek te finishen met de Kolles Audi R10. Charles Zwolsman finsishe in de andere Audi R10 als 6de. In datzelfde eerste uur verloor de Oreca met Panis achter het stuur enige posities bij het passeren van de langzamere deelnemers. Door goede pitstops weten de mannen van Oreca de wagen naar de tweede positie te manoeuvreren, achter de Pescarolo.

In het derde uur van de race slaat het noodlot toe. De Pescarolo gaat de pit in met versnellingsbak problemen, om later met 15 ronden achterstand weer terug de baan op te komen.


20090614-dsc01714

Foto: Marco van de Bildt.

Nicolas Lapierre neemt met de Oreca de leiding over. Door een pitstop waarbij de neus vervangen moet worden raken ze de leiding kwijt aan de Speedy Racing Team Lola-Aston Martin van Marcel Fassler. Maar ook Fassler krijgt te maken met pech, en moet naar binnen voor reparaties. Lapierre neemt de leiding weer over en geeft die niet meer uit handen. De eerste overwinning van Oreca dit seizoen is een feit. De Lola-Aston Martin van Speedy Racing word tweede.


20090614-DSC01681

Foto: Marco van de Bildt.

Als derde eindigen Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke. En zij pakken met deze  derde plek het kampioenschap voor Aston Martin, precies 50 jaar nadat ze de World Sportscar titel wonnen.

Het Speedy Racing team, tweede bij de LM P1, pakt de winst in de LM P2 klasse met hun Lola-Judd bestuurd door Jonny Kane, Benjamin Leuenberger en Xavier Pompidou. Olivier Pla met de Quifel ASM  Ginetta-Zytek, die al zeker waren van het kampioenschap,  valt al vroeg in de wedtsrijd uit.

Bij de GT1 klasse waren het Peter Kox en Ryan Sharp die met de zilveren Gigawave Aston Martin DBR9 de winst pakten. Hier was de Luc Alphand Corvette al zeker van het kampioenschap.


20090614-dsc01474

Foto: MArco van de Bildt.

Wederom vreugde bij het Snoras Spyker Squadron. Na een mooie tweede plaats op de Nürburgring pakten Tom Coronel en Jarek Janis met hun Spyker C8 Laviolette nogmaals de tweede podium plaats. Ze moesten alleen de JMW Motorsport Ferrari voor zich dulden. De no. 77 Felbermayr Porsche eindigde als zevende, voldoende om het kampioenschap veilig te stellen.

Het was weer een mooie race, en een waardige seizoensafsluiter.


Uitslag:

1) Olivier Panis / Nicolas Lapierre, Oreca Matmut-AIM. in 5 uur 29.12.688.

2) Marcel Fassler / Andrea Belicchi / Nicolas Prost, Speedy Racing Team Lola-Aston Martin. op 51.760.

3) Jan Charouz / Tomas Enge / Stefan Mücke, Lola-Aston Martin. op 1.01.730.

De volledige uitslag is hier te vinden.

Share

2 thoughts on “Oreca wint Silverstone, Aston Martin kampioen.

  1. We doen ons best, maar het blijft een hobby :-)
    Leuk dat je op onze site komt kijken overigens!

    gr. marco

Comments are closed.