Pescarolo wint de 1000 km. van Algarve, Spyker valt uit.

Print Friendly, PDF & Email

LMS AlgarveOp het nieuwe circuit van de Algarve heeft Pescarolo de eerste nachtrace in de Le Mans Series gewonnen. Jean-Christophe Boullion en Christophe Tinsau wisten met hun Pescarolo Judd de 1000 km. af te leggen in 5 uur en iets meer dan 49 minuten. Als tweede finishte de 007 Aston Martin met Tomas Enge, Jan Charouz en Stafan Mücke, en het podium werd aangevuld met de no. 10 Oreca-Matmut van Bruno Senna en Tiago Monteiro. In de GT2 klasse haalde De Spyker C8 met Tom Coronel de finish niet. Ook de beide Kolles Audi R10’s met Christijan Albers en Charles Zwolsman werden niet geklasseerd.


Op zaterdag avond 1 Augustus vond de eerste nachtrace van de Le Mans Series plaats in Portugal op het in 2008 aangelegde circuit Autodromo do Algarve, bij Portimão. Pescarolo begon aan de race als leider in het kampioenschap met 16 punten voor de no. 16 Pescarolo-Judd.  De nummer twee, de 007 Aston Martin moet het doen met 2 punten minder. Het team hoopte de goede prestaties in de voorgaande races nu eindelijk eens een keer in een overwinning te kunnen omzetten.


LM P1.

Jean Christophe Boullion die vanaf de zevende positie op de grid moest starten kon binnen 25 ronden opklimmen naar de tweede positie. Tot aan het laatste uur bleef de Aston Martin aan kop gaan met de Pescarolo in de achtervolging. Stephan Mücke spinde nog met de Aston Martin en er waren nog wat problemen met de versnellingsbak waardoor de 007 Aston Martin met Tomas Enge, Stephan Mücke en Jan Charouz uiteindelijk op de tweede plek finishte op 85 seconden achter de no. 16 Pescarolo van Bouillon en  Tinseau. De derde plaats was er voor de no. 10 Oreca-Matmut van Bruno Senna en Tiagio Monteiro. De van pole vertrokken nummer 11 Oreca-Matmut met Olivier Panis en Nicolas Lapierre eindigde als vierde na problemen met een lekkende brandstofleiding.


Foto: (c) DPPI / Le Mans Series.
Foto: (c) DPPI / Le Mans Series.

Pescarolo pakt zijn eerste overwinning sinds drie jaar in de Le Mans Series, en verdedigd nu met de no. 16 Pescarolo-Judd een voorsprong van 4 punten op de nummer twee in het kampioenschap, de 007 Aston Martin.

De beide Kolles Audi R10’s werden niet geklasseerd. Al vroeg in de wedstrijd raakten de Audi’s elkaar bij het inhalen van een langzamere auto. Beide auto’s moesten naar de pit voor langdurige reparaties. Met een uur achterstand kwamen de Audi’s weer terug op de baan, kansloos voor een goede klassering.


LM P2.

De overwinning in de klase ging naar de Ginetta-Zytek van Quifel ASM met Miguel Amaral en Olivier Pla aan het stuur. De strijd om de tweede plaats ging tussen no.29 Racing box Lola en de no 41 GAC Zytek. Beiden moesten nog een pitstop maken, maar omdat de Zytek nieuwe banden nodig had ging het voordeel naar de Racing box Lola van Andrea Ceccato, Filippo Francioni en Giacomo Piccini. De GAC Zytek met Karim Ojjeh, Claude-Yves Gosselin en Philipp Peter werd derde op 40 seconcen achter de Lola.


LM GT1.

Ondanks het kleine startveld van maar twee deelnemers, hebben beide er een mooie wedstrijd van gemaakt, door voluit voor de overwinning te gaan. Uiteindelijk trok de Corevette van Luc Alphand Adventures met Yann Clairay, Julien Jousse en Patric Goueslard aan het langste eind. De Larbre Saleen S7R met Roland Berville, Stephan Lemeret en Sebastian Dumez kon de eerste twee uur het tempo goed volgen, maar viel later terug wegens technische problemen, en finishte op 22 ronden achter de Corvette.


LM GT2.

Wederom was de GT2 klasse het toneel van een spannende strijd. Na twee overwinningen voor Porsche was nu de beurt aan Ferrari. De Ferrari van JMW Motorsport met Robert Bell en Gianmaria Bruni kwam als eerste over de finish na 190 ronden te hebben afgelegd. De IMSA Matmut Porsche met Raymond Narac en Patrick Pilet greep met 5 seconden verschil net naast de eerste plaats en moest zich tevreden stellen met plek twee. De  Team Modena Ferrari van Jaime Melo, Leo Mansell en Antonio Garcia maakte het podium compleet op één ronde achterstand, na ook in Spa het podium te hebben gehaald.

Met 163 ronden op de klok viel de Spyker c8 Laviolette helaas uit. Op dat moment reden Tom Corolnel en Jerek Janis op de vierde plek in de klasse. Een derde plaats zat er zeker in gezien de snelle rondetijden die gerreden konden worden.


De volledige uitslag kan hier gevonden worden.

De volgende race is op 23 Augustus op de Nüburgring in Duitsland.

Share