Aston Martin heeft met grote overmacht de vierde race van het Le Mans Series kampioenschap, de 1000 km. van de Nürburgring, op zijn naam geschreven. 50 jaar na de winst van Aston Martin op de Nürburgring, toen met een DBR1, wist de Britse fabrikant het hele podium te vullen. De winst ging naar de 007 wagen van Stefan Mücke, Tomas Enge en Jan Charouz, die daarmee de kop overnemen in het kampioenschap van de no. 16 Pescarolo die uitviel met versnellingsbak problemen. De Snoras Spyker met Tom Coronel en Jarek Janis finishte op een mooie tweede plaats in de GT2 klasse. Best geklasseerde Nederlander was Charles Zwolsman, die met de Kolles Audi R10 op de vierde plaats eindigde.
Aston Martin heeft op een sensationele manier de vierde wedstrijd van het Le Mans Series seizoen op zijn naam geschreven. Aston Martin dat met drie wagens naar het legendarische Duitse circuit was afgereisd heeft een duidelijk stempel gedrukt op het kampioenschap. Na de dominantie in de kwalificatie werd dezelfde lijn doorgezet in de race, zodat na 1000 km. racen het podium was gevuld met 8 Lola-Aston Martin coureurs. Op de hoogste trede vinden we Stefan Mücke, Tomas Enge en Jan Charouz, die met hun winst ook de leiding in het kampioenschap overnemen. Harold Primat en Darren Turner werden met hun Lola Aston Martin 009 tweede, de derde plek was voor Miguel Ramos, Stuart Hall en Chris Buncombe met de 008 bolide.
Achter het Aston Martin trio wist Charles Zwolsman met teamgenoten Narain Karthikeyan en Andrew Meyrick de Team Kolles Audi R10 naar een mooie vierde plaats te sturen. Zwolsman is daarmee de hoogst geklasseerde Nederlander in de einduitslag.
Tom Coronel en Jarek Janis weten met hun Spyker C8 tussen al het Ferrari en Porsche geweld naar een mooie tweede plaats te rijden. Het eerste podium voor de Spyker, en dat smaakt naar meer.
Het is dit jaar precies 50 jaar geleden dat Aston Martin de 1000 km. van de Nürburgring wist te winnen met een DBR 1 met coureurs Stirling Moss en Jack Fairman. Het was de derde overwinning op rij in de endurance race van de Nürburgring, toen nog op het roemruchte bijna 23 km. lange circuit door de Eifel, de groene hel.
De race van 1957 werd gewonnen door Tony Brooks en Noël Cunningham-Reid, en in 1958 stonden Stirling Moss en Jack Brabham met hun DBR1 op de hoogste trede van het podium.
Kwalificatie:
Aston Martin dat met drie auto’s naar de Nürburgring kwam met maar één doel, winnen, heeft dat voornemen in de kwalificatie nog eens onderstreept. De eerste drie startplaatsen op de grid werden ingenomen door Lola-Aston Martin’s. De 007 bolide van Jan Charouz, Tomas Enge en Stafan Mücke pakte de pole, met een door Mücke gereden tijd van 1.41.944. De tweede plek is voor de 009, Darren Turner is ongeveer 0.4 sec. langzamer dan Mücke. Op de derde plaats vinden we de Lola Aston Martin van Speedy Racing Team. De 008 komt echter niet verder dan plaats 10, Miguel Ramos laat 4 sec. liggen ten opzichte van Mücke. Charles Zwolsman en Christijan Albers kwalificeerden zich respectievelijk als zevende en achtste met hun Kolles Audi’s R10 TDI. De derde Nederlander in het startveld, Tom Coronel weet de Snoras Spyker te kwalificeren op de 6de plaats in de GT2 klasse waar 13 auto’s meerijden, 31 overall.
Race:
Om 12:30 uur lokale tijd gaat de race van start op het legendarische ruim 5 km. lange circuit in de Duitse Eifel. 38 wagens verschijnen aan de start. Onder de deelnemers vinden we vijf Nederanders: Christijan Albers en Charles Zwolsman met de Kolles Audi, Michael Vergers in een LM P2 Radical, Tom Coronel in de Snoras Spyker en Peter Kuteman in een Ferrari F430 GT.
LM P1.
Drie Aston Martin’s starten vanaf de eerste drie plaatsen, twee officiële en de Speedy Racing Lola Aston Martin van plaats drie. De 008 wagen start vanaf plek 10. Zonder veel problemen komen De Lola Aston Martins weg waarna de 007 wagen redelijk snel een voorsprong op kan bouwen.
Voor Pescarolo Sport, dat met 4 punten voorsprong de eerste plaats in het kampioenschap verdedigd, verliep de race niet zo voorspoedig. Al na 35 ronden viel de Pescarolo no. 16 van Jean-Christophe Bouillon, Christophe Tinseau en Emmanuel Collard uit met versnellingsbak problemen. Vijf ronden later is het de beurt aan de Kolles no. 15 Audi waar de Nederlander Christijan Albers met Christian Bakkerud en Georgio Mondini en team vormt. Mondini komt in aanraking met een GT2 Ferrari en parkeert de Audi in de grindbak. Voor Albers een bijzonder frustrerende situatie; dit is de tweede maal dat hij uitvalt al voordat hij maar één meter heeft gereden.
De 007 gaat ondertussen gestaag verder, en ondank een kleine spin om een achterblijver te ontwijken komt plaats één niet echt in gevaar. De 008 wagen met Miguel Ramos, Stuart Hall en Chris Buncombe baant zich gestaag een weg door het veld om uiteindelijk als derde te finishen. Charles Zwolsman is de hoogst geklasseerde Nederlander. Met teamgenoten Narain Karthikeyan en Andrew Meyrick finishen ze met de Kolles Audi R10 op de vierde plaats op 14 sec. achter de nummer drie. De snelheid was er wel, maar de race was ‘te kort’.
LM P2.
De Ginetta Zytek 09S van Quifel ASM, in de kwalificatie al de sterkste, was ook in de race onaantastbaar. De wagen werd door Miguel Amaral en Olivier Pla probleemloos op de eerste plaats over de finish gebracht. Michael Vergers eindigt met de Radical SR9 van Bruichladdich Bruneau op een teleurstellende 11de plaats in de LM P2 klasse, 33ste overall.
LM GT1.
Wederom een minimaal deelnemersveld bij de GT1 klasse. Één Corvette van Luc Alphand, helaas nog steeds zonder Luc Alphand zelf die herstellende is van een zware verwonding na een moterongeluk. De tweede deelnemer is de Saleen S7R van Larbre Competition, een wagen die we hebben moeten missen bij de 24 uur maar die we gelukkig nu weer te zien krijgen. De Corvette krijgt te maken met technische problemen zodat de Saleen van Larbre zonder tegenstand de klasse wint. Snel zijn ze niet, de Saleen eindigt op de 23ste plaats met 9 van de GT2 wagens voor zich. Ze hebben dan 168 ronden afgelegd. De Corvette eindigt uiteindelijk op 30 ronden achter de Saleen.
LM GT2.
Ondanks de grote overmacht aan Ferrari’s wist geen van hen de winst voor zich op te eisen. Die eer komt toe aan de Team Felbermayer Porsche 997 GT3 met Marc Lieb en Richard Lietz. Op een mooie tweede plaats vinden we de Snoras Spyker C8 Laviolette met de Nederlander Tom Coronel en Jarek Janis uit Tjechië.
Zelfs een spin na een tikje van Anthony Beltoise kan ze niet van die plek afhouden. Beltoise moet binnenkomen voor een stop and go, maar Pierre Ehret, Dominik Farnbacher en Beltoise weten toch nog als derde te finishen met de Ferrari F430 GT,op 5 sec. achter de Spyker. De andere Nederlander in de GT2 klasse, Peter Kuteman finisht met teamgenoot John Hartshorne in de Ferrari F430 GT van JMW Motorsport op de twaalfde plaats in de klasse.
Door de overwinning van de 007 Lola Aston Martin, gaat Aston Martin nu aan de leiding van het kampioenschap met 33 punten, 7 meer dan de no. 16 Pescarolo van Pescarolo Sport. Alles komt nu aan op de seizoens afsluiting, de 5de race op het circuit van Silverstone. Ondanks de comfortabele voorsprong van 7 punten kan er nog van alles gebeuren, zoals we hebben kunnen zien aan het jammerlijke uitvallen van kampioenschapsleider Pescarolo.
De volledige uitslag is hier te vinden.
Er volgt nog één race, 13 september op Silverstone.