Total 24 uur van Spa, een vooruitblik.

Print Friendly, PDF & Email

20-7-2009 22-57-19In het weekend van 25 en 26 juli wordt alweer voor de 61ste keer de Total 24 uur van Spa verreden. Sinds 2001 maakt deze legendarische 24 uurs race deel uit van het officiële FIA GT kampioenschap. 39 wagens in vier verschillende klassen prijken er op de startlijst. De GT1 en GT2 klasse van het FIA GT kampioenschap krijgen gezelschap van de G2 en de G3 klasse. Twaalf Nederlanders doen er mee. Wij kijken vast vooruit.


In het weekend van 25 en 26 juli zal op het circuit van Spa Francorchamps de Total 24 uur van Spa worden verreden. Voor de negende maal, sinds 2001,  is deze race onderdeel van het FAI GT kampioenschap. Op de voorlopige inschrijflijst prijken de namen van 39 teams na terugtrekking van K plus K Motorport’s Saleen S7R  (GT1). De Ginetta G50 van PMB werd reglementair afgekeurd, maar het team komt nu met een Porsche. Hopelijk vallen er niet nog meer auto’s af.


Foto: (c) DPPI / FIA GT.

Foto: (c) DPPI / FIA GT.

De 24 uur van Spa is een endurance race voor Grand Turismo (GT) auto’s die word verreden op het beroemde circuit van Spa Francorchamps in de Belgische Ardennen. De wedstrijd werd in 1924, een jaar na de eerste 24 uur van Le Mans,  voor het eerst georganiseerd door Jules de Their en Henri Langlois Van Ophem onder auspiciën van de Royal Automobile Club Belgium (RACB). In de beginjaren werd gereden op een ruim 14 km. lang circuit van openbare wegen tussen de steden Francorchamps, Malmedy en Stavelot. Van 1966 tot 1973 was de 24 uur van Spa onderdeel van het European Touring Car Championship (ETCC). Sinds 1979 word gereden op het bijna 7 km lange circuit zoals dat er vandaag de dag nog ligt. Sinds 2001 is de 24 uurs race onderdeel van het FIA GT kampioenschap, misschien zelfs wel de meest aansprekende wedstrijd op de kalender. Sinds 1966 word er op het circuit van Spa-Francorechamps ook een 1000 km. wedstrijd georganiseerd voor sportscars.

Er word gereden in vier klassen, de GT1 en GT2 van het FIA GT kampioenschap welke gezelschap krijgen van twee ander klassen. De GT3 klasse en de G2 klasse die er voornamelijk is voor wagens uit nationale kampioenschappen.

GT1.

Na het om vage redenen afzeggen van K plus K, die met een Saleen S7R zouden verschijnen, staan er nog negen auto’s op de startlijst in de GT1 klasse.


Foto: (c) DPPI / FIA GT.
Foto: (c) DPPI / FIA GT.

Bij deze negen wagens zien we drie Maserati’s MC12 van Vitaphone Racing, waaronder die van Michael Bartels en Andrea Bertolini die aan de leiding gaan van het kampioenschap. Dit weekend krijgen ze versterking van Stéphane Sarrazin en Alexandre Negrao.

Grote afwezige op de startlijst is helaas het team van Luc Alphand met zijn Corvettes. Wel vinden we nog drie andere Corvette’s C6.R terug op de grid. PK Carsport, met Mike Hezemans, Jos Menten, Anthony Kumpen en Kurt Mollekens.  Selleslagh Racing Team en het nieuwe team Sangari Team Brazil waar we o.a. Xavier Maassen en oud F1 cuoreur Enrique Bernoldi terug vinden rijden ook met de Corvette C6.R. Daarnaast zien we ook nog een Saleen S7R van Full Speed Racing waar op het laatste moment Carlo van Dam ten koste van Luke Hines aan de line-up werd toegevoegd.

De laatste twee wagens zijn een Ford GT van VDS Racing en een Nissan GT-R die is opgezet volgens de nieuwe 2010 reglementen. In de Nissan vinden we o.a. Anthony Davidson terug die we kennen als teamgenoot van Jos Verstappen in de Aston Martin bij de 24 uur van Le Mans.

GT2.

Bij de GT2 klasse zal de strijd gaan tussen Ferrari en Porsche. Andere auto’s zien we dan ook niet op de startlijst. Van de 13 wagens op de lijst zijn er 8 Ferrari’s F430 en de overige 5 Porsche’s 911 GT3 RSR.

De favorieten zijn Prospeed en AF Corse. Prospeed komt met twee Porsches, waarin we onder andere Paul van Splunteren te zien krijgen. Van Splunteren heeft dit weekend een ‘dubbelrol’, hij start ook in de Dutch GT4 races die worden verreden samen met de GT4 Europen Cup. AF Corse neemt twee Ferrari’s mee naar Spa. Toni Vilander, Jaime Melo, Luis Perez Companc en Gianmaria Bruni vormen een team en Alvaro Lopez, Niki Cadei, Matias Russo en Pierre Kaffer vormen het tweede team. De Nederlanders Peter Kox en Peter Kuteman vinden we terug in de Ferrari’s van CRS Racing en JMB Racing respectievelijk.

G2.

De G2 is de kleinste van de deelnemende klassen.  We zien in deze klasse maar zes deelnemers aan de start verschijnen. Hopelijk komen er iets meer deelnemers over de finish als vorig jaar toen niemand in staat bleek de 24 uur vol te maken. De FIA verwijderde de Ginetta G50 van PMB Motorsport van de startlijst, maar het team heeft daarop besloten om te komen met een Porsche 996 Bi-turbo.

Opvallend op de lijst is de Audi R8 LMS die ook in het algemeen klassement wel eens voor een verassing kan gaan zorgen. Niet veel kwantiteit maar wel kwaliteit met o.a de aanwezigheid van G&A Racing, met oude rot Guino Kenis, en Gravity Racing die beide met een Mosler MT 900 aan de start verschijnen.

Porsche wist deze klasse reeds drie maal te winnen.

G3.

In de G3 klasse is het heel eenvoudig Porsche tegen de rest. Van de elf ingeschreven auto’s op de lijst zijn er vijf een Porsche 997 GT3 Cup S. Verder zien we op de lijst nog twee Alpina B6 GT3’s, twee Ford GT’s, een Ferrari F430 GT3 en een Aston Martin DBRS9. Porsche won deze serie van de acht voorgaande keren zeven maal. De Porsche’s zijn ook dit jaar weer de grote kanshebber en dan waarschijnlijk die van Mühlner Motorsport. Dit team dat tot nog toe ongeslagen is komt met twee wagens naar Spa. De rijders zijn nog niet allen bekend gemaakt, maar met de namen die nu rondzingen, Jan Heylen, Vanina Ickx en Jeff Hemroulle, zit dat ook wel goed. De grootste concurent is Prospeed die ook met twee Porsche’s 997 naar de 24 uur komen.

Op donderdag 23 juli zijn de vrije trainingen en ‘s avonds zijn er vanaf 19.30 uur drie kwalificatie sessies. De wedstrijd gaat van start zaterdag middag om 16.00 uur.

Meer informatie, waaronder het volledige programma kan hier gevonden worden.




Share