Hezemans en Menten winnen de 24 uur van Spa.

Print Friendly, PDF & Email

Ferrari no50Mike Hezemans en Jos Menten hebben met hun teamgenoten Anthony Kumpenen Kurt Mollekens de winst gepakt met de Corvette van PK Racing. In iets meer dan 24 uur werden 559 ronden afgelegd op het bijna 7  km. lange circuit. Hezemans en Kumpen nemen door hun overwinning met één punt verschil de eerste plaats over in het kampioenschap. In de GT2 klasse ging de winst naar de no. 50 AF Corse Ferrari F430 GT met Vilander, Bruni, Melo en Companc aan het stuur. De Audi R8 LMS pakte de winst bij de G2 en bij de G3 ging de winst naar de no. 121 Matech Racing Ford GT.


Afgelopen weekend op 25 en 26 juli vond op het circuit van Spa-Francorchamps de 61 editie plaats van de 24 uur van Spa. Sinds 1924 wordt deze wedstrijd georganiseerd, eerst op een circuit van openbare wegen en sinds 1979 op het bijna 7 km. lange circuit. Voor de GT1 en G2 deelnemers is de 24 uurs race de 4de ronde van het FIA GT kampioenschap.

Op donderdag waren er drie kwalificatie sessies. Na een kwartier stonden de drie Maserati’s vooraan op de grid. Toen het daarna begon te regenen, om de rest van de avond niet meer droog te worden, was het gedaan met de kwalificatie. Het was onmogelijk om nog snelle rondes te rijden. Alex Müller had met de no. 2 Vitaphone Maserati MC12 de pole gepakt, met de no. 33 en de no. 1 op de plaatsen twee en drie. Twee an de drie Corvettes stonden op de plaatsen vier en vijf.

De race ging van start op zaterdag middag om 16.00 uur.


GT1.

De drie Vitaphone Maserati’s MC12 leverde een urenlange strijd met de drie aanwezige Corvette’s. De eerste afvallers waren   Enrique Bernoldi, Roberto Streiten en  Xavier Maassen met de no. 8 Corvette C6 van Team Sangari Brazil. Een zware crash in de banden bij de Raidillon maakte een eind aan hun race. Met de zware regen buien leek de balans door te slaan in het voordeel van de Vitaphone Maserati’s. Maar even voor middernacht ging het mis met de no. 1 Maserati van Michael Bartels, Andrea Bertolini, Stéphane Sarrazinen Alexandre Negrao. De wagen kwam zwaar beschadigd terug in de pit na een crash bij Fagnes. De reparaties namen enkele uren in beslag. Met grote achterstand kon de race vervolgd worden. De no. 33 Vitaphone Maserati verloor tijd aan reparaties na een aanrijding met een achterblijver. Het ging nu nog tussen de no. 2 Maserati en de no. 3 en no. 4 Corvette. Het was stuivertje wisselen tot het mis ging met de Maserati. De motor plofte bij hoge snelheid. En zo waren er nog twee Corvettes in de race. Tot Oliver Gavin met de no. 3 Corvette van SRT onverwacht de pit in kwam met een niet te repareren olielekkage.


Foto: (c) DPPI / FIA GT.

Foto: (c) DPPI / FIA GT.

Na iets meer dan 24 uur en 559 ronden op de teller was het de no. 4 Corvette van PK Racing die de overwinning pakte. De no. 33 Maserati wist na de reperaties ‘s nacht goed terug te komen en te finishen op 11 ronden achterstand. Nummer drie was de, niet in de punten meedelende, Nissan GT-R. Mike Hezemansen Anthony Kumpen gaan door hun overwinning met één punt voorsprong op Andrea Bartolini en Michael Bartels de tweede helft van het seizoen in.


GT2.

Bij de GT2 zien we net al de GT1 een mooie strijd op het scherpst van de snede. De leider in het begin, de no. 70 IMSA Porsche moet na een spin een lange stop maken voor reparaties en het uiteindelijk opgeven. De no 51 AF Corse Ferrari neemt het stokje over tot versnellingsbak problemen roet in het eten gooien. Nu is het de beurt aan de no. 50 Ferrari van AF Corse. Zij hebben de snelheid om uiteindelijk de winst te pakken.


Foto: (c) DPPI / FIA GT.

Foto: (c) DPPI / FIA GT.

De competitieve no. 56 Ferrari kan lang bijblijven maar moet uiteindelijk afhaken met motorproblemen, en de no. 59 Porsche van Trackspeed ziet een podium aan hun neus voorbijgaanvanwege koppelingsproblemen.


G2 en G3.

De G2 klasse was zoals verwacht een makkelijke prooi voor deAudi R8 LMS van Phoenix Racing met Marcel Fässler, Henri Moser, Aexander Margaritis en Marc Basseng aan het stuur.  Ze werden derde overall op vijftien ronden achterstand en daarmee de winnaar van de G2 klasse. Bij Audi, dat heeft aangekondigd geen GT1 kit te leveren, mogen een aantal mensen zich nog eens achter deoren krabben. Misschien kan dezegoedeklassering hier nog verandering in brengen. De no. 116 Jetalliance Porsche eindigde op 57 ronden achter deAudi als tweede. En op 84 ronden hier weer achter finishte deMosler MT 900 van Guino Kenis.

Ondanks vele problemen wisten Tomas Mutch, Maxime Martin, Peter Wyss en Marc Hennerici hun MatechGT Racing Ford GT, na meer dan de helft van de race te hebben geleid, als eerste over de finish te sturen. Het verschil met de nummer twee, de no. 123 Porsche van Mühler Motorsport was nauwelijks een ronde.


Door de laatste twee races te winnen zijn Mike Hezemans en Anthony Kumpen de nieuwe leiders in het kampioenschap met één punt verschil ten opzichte van de nummers twee Andrea Bertolini en Michael Bartels met de Vitaphone Maserati MC12. Een spannende tweede helft van dit FIA GT kampioenschap ligt in het verschiet. Naast de spannende race was er nog een reden waarom deze 24 uur van Spa de boeken in zal gaan. Het was de laatste keer dat de GT1 wagens zouden deelnemen. Voor volgend jaar als het FIA GT kampioenschap ‘nieuwe stijl’ van start zal gaan zullen geen GT1 wagens worden toegelaten, alleen GT2, 3 en 4. De teams zijn het hier uiteraard niet mee eens. Het laatste woord is hier nog niet over gezegd.


Uitslag:

1).  Hezemans/Kumpen/Menten/Mollekens – Corvette C6.R, 559 ronden.

2). PierGuidi/Lémeret/Rosenblad/Vosse – Maserati MC12, op 11 ronden.

3). Fässler/Moser/Margaritis/Basseng – Audi R8 LMS, op 15 ronden (1ste G2).

4). Vilander/Bruni/Melo/Peres Companc – Ferrari F430, op 19 ronden (1ste GT2).

5). Lucchini/Ragginger/Holzer/Miller – Porsche 911 GT3 RS, op 24 ronden.

6). Kirkaldy/Bell/Kox/Garcia – Ferrari F430, op 31 ronden.

7). Van Splunteren/Coronel/Hommerson/Machiels – Porsche 911 GT3 RS, op 32 ronden.

8). Collard/Westbrook/Edwards/O’Young – Porsche 911 997 GT3 RSR, op 33 ronden.

9). Niarchos/Mullen/Quaife/Goodwin – Ferrari F430 GT, op 34 ronden.

10).  Mutsch/Martin/Wyss/Hennerici – Ford GT,  op 40 ronden (1ste G3).

De volledige uitslag is hier te vinden. Vanwege technische keuringen die nog moeten worden uitgevoerd bij wagens nummer 59, 60, 61, 70 en 97 is dit nog een voorlopige uitslag.

De volgende race voor het FIA GT kampioenschap is op de Hungaroring bij Budapest op 30 Augustus.


Share