Dutch GT4 gaat over de grens.

Print Friendly, PDF & Email

20090413-DSC09367Het Dutch GT4 veld zal binnenkort af reizen naar Spa-Francorchamps om daar op 24 en 25 juli de twee wedstrijden van het vierde race weekend af te werken. Dit eerste buitenlandse uitstapje zal worden verreden in het voorprogramma van de Total 24 uur van Spa die op zaterdag 25 juli om 16.00 uur van start zal gaan. De Dutch GT4 rijders vormen met de GT4 European Cup één startveld. Christiaan Frankenhout, de leider in het kampioenschap, kan goede zaken doen voor het kampioenschap wegens afwezigheid van de nummer twee Jeroen Bleekemolen.


Na drie succesvolle race weekenden van het dit seizoen gestarte Dutch GT4 Championship gaan de coureurs op pad, de grens over naar België. Het vierde race weekend zal verreden worden op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps. Op vrijdag 24  en zaterdag 25 juli zullen er twee races worden verreden van ieder 40 minuten. De races worden samen gedaan met de GT4 European Cup, waardoor er een flink aantal GT bolides aan de start zal verschijnen. De totale startlijst omvat 41 wagens, 20 van de GT4 European Cup en 21 van de Tango Dutch GT4.


Foto: Marco van de Bildt.

Foto: Marco van de Bildt.

Met ingang van de komende races zijn door de SRO bij een aantal wagens de handicaps aangepast. Zo is de vermogensreductie van 6% die de Porsche 997 GT4 had aangepast in een toerenlimiet van 7.800 rpm, en bij de Corvette C6 is het maximale toerental teruggebracht van 5.500 naar 5.300 rpm. de vermogensreductie van de Aston Martin GT4 en de BMW M3 GT4 blijven hetzelfde. Ook bij de ballastgewichten is het één en ander veranderd. De Ginetta G50 mag 30 kg lichter zijn, de Aston Martin GT4 40 kg en de BMW M3 GT4 mag 50 kg ballast verwijderen.

Dan is er ook nog de succesballast. Teams die het goed doen krijgen extra gewicht in de auto. Zo krijgt de Corvette van Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk 20 kg gewicht vanwege hun goede prestatie op het TT circuit van Assen. Duncan Huisman en Ricardo van der Ende 40 kg in hun Ekris Motorsport BMW M3. De leider in het kampioenschap, Christiaan Frankenhout krijgt met zijn teamgenoot 80 kg extra gewicht mee in de PS Motorsport Porsche 997 op het circuit van Spa-Francorchamps. Voor sommige mensen pakt het beter uit. Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs mochten de 40 kg uit hun BMW M3 verwijderen en Junior Strous mocht zijn 20 kg uit de Aston Martin halen.

Wie er niet bij zal zijn is Bernhard van Oranje. Hij is niet uitgenodigd voor de races op het circuit van Spa-Francorchamps. De GT4 commissie is tot dat besluit gekomen vanwege diverse incidenten tijdens de races op het circuit van Assen. Phil Bastiaanse kwam redelijk goed weg met een laatste waarschuwing. Hij dient wel zijn rijgedrag aan te passen anders kon het wel eens gebeuren dat hij een van de volgende evenementen vanaf de tribune mag meemaken.

Wie er ook niet zal zijn is Jeroen Bleekemolen. De nummer twee van het kampioenschap heeft verplichtingen in de Porsche Supercup. Dit is de uitgelezen kans voor Christiaan Frankenhout, de  klassementsleider, om verder uit te lopen in het kampioenschap. De numer drie Paul van Splunteren staat als derde in het kampioenschap al op 21 punten achterstand. Van Splunteren zal later dit weekend ook nog in actie komen in de 24 uur van Spa.

De twee races van 40 min.  zullen worden verreden op vrijdag 24 juli om 15.10 uur en op zaterdag 25 juli om 9.00 uur. Het volledige programma kan hier gevonden worden.



Share