Peugeot wint met een 1-2 de 24 uur van Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

Foto: Marco van de Bildt. De Peugeot nummer 9 onderweg naar de winst

Peugeot heeft met een mooie 1-2 de 77ste editie van de 24 uur van Le Mans gewonnen. Marc Gené, Alexander Wurz en David Brabham hadden na 24 uur de grootste afstand afgelegd met hun Peugeot 908 HDi FAP. Tom Kristensen, Alan McNish en Rinaldo Capello, het winnaars trio van vorig jaar, zijn met hun Audi R15 TDI op een mooie derde plaats gefinisht. De 007 Lola-Aston Martin van Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke  is de snelste benzine auto op de vierde plaats. De best geklasseerde Nederlander, op de 7de plaats,  is Charles Zwolsman in de Audi R10 TDI van Team Kolles.

Nadat de nummer 8 Peugoet met de rijders Sarrazin, Montagny en Bourdais de pole voor de 24 uur van Le Mans al had veilig gesteld donderdag in de kwalificatie, waren de verwachtingen natuurlijk hooggespannen. Vooral in Frankrijk. Voor Sarrazin was het zijn derde pole op rij, maar de voorgaande edities van de 24 uur wist Peugeot niet in winst om  te zetten.

Foto: Marco van de Bildt. De winnende Peugeot.

Foto: Marco van de Bildt. De winnende Peugeot.

Bij de start weet Montagny de leiding te behouden ten opzichte van Alan McNish die van de tweede plaats start. Maar na wat inhaal acties liggen de drie Peugeot bolides al binnen een ronde toch op plaats één, twee en drie.

Bij Audi is het al vroeg in de race schrikken als Alexandre Prémat met Audi nummer 3, onder druk van Aston Martin, van de baan af gaat en in de grindbak tot stilstand komt.  Veel tijd gaat verloren met de terugkeer naar de pit en de reparaties. Ook voor Peugeot is het begin van de race niet geheel vlekkeloos. Voor de nummer 7 Peugeot met Christian Klien, Pedro Lamy en Nicolas Minassian wordt een serieuze kans op de winst door een fout van het team de grond in geboord. De wagen wordt vanuit de pit weggestuurd terwijl de nummer 17 Peugeot 908 van Pescarolo de pit binnenkomt. Een aanrijding is onvermijdelijk. Pedro Lamy die op dat moment de wagen bestuurd, en de hele ronde moet afmaken voor hij weer de pit in kan, laat een spoor van rubber en carbon achter, de eerste safety car situatie is een feit, en de toon voor de race is gezet!

Franck Momtagny gaat ondertussen vrolijk verder in zijn bolide. Gestaag word er gewerkt aan een comfortabele voorsprong. Na vier stints kan Sarrazin verder gaan met het uitbouwen van de voorsprong. Maar bij de derde rijder gaat het mis, we zijn ongeveer drie uur in de race onderweg als Sebastian Bourdais binnenkomt met schade. Veel tijd is er nodig voor de reparatie, en als er dan ook nog een aanrijding met een achterligger volgt is het bekeken, en komt de nummer 8 Peugeot weer op de baan met enkele ronden achterstand.

Foto: Marco van de Bildt. De Peugeot nummer 9 onderweg naar de winst

Foto: Marco van de Bildt. De Peugeot nummer 9 onderweg naar de winst

De nummer 9 Peugeot neemt de leiding over en geeft die niet meer uit handen, en finisht zondag middag om drie uur na 382 rondes, oftewel 5206 km, op het Circuit De La Sarthe te hebben afgelegd.

Voor Audi verloopt de race inmiddels iets minder vlekkeloos. De Audi’s hebben allen te maken met een zwaar oversturende auto, al in de beginfase zichtbaar bij Alexandre Prémat als hij naast de baan beland onder druk van een Aston Martin. Een andere neus, met een andere downforce configuratie, die ‘s avonds word gemonteerd verhelpt dat probleem grotendeels. Een ander probleem is de te hoge temperatuur van de in de sidepods gemonteerde intercooler door vervuiling, waardoor er met minder vermogen moet worden gereden. Een probleem dat zich niet heeft voorgedaan tijdens de 12 uur van Sebring en de vele testkilometers die het team heeft afgelegd met de Audi R15.

En alsof dat nog niet genoeg was, als Lucas Luhr 6 ½ uur in de race de controle over de wagen verliest en crashed in de Porsche Curve, krijgt hij om veiligheidsredenen geen toestemming van de marshals om met de zwaar beschadigde Audi R15 door te rijden naar de pit voor reparaties.

Foto: Marco van de Bildt. De Audi nummer 1 die de derde plaats zal behalen.

Foto: Marco van de Bildt. De Audi nummer 1 die de derde plaats zal behalen.

De Audi nummer 3 met Dumas, Bernhard en Prémat, die eerder in de race al een uitstapje had gemaakt, krijgt dan te maken met een zeer slecht bereikbare pomp die vervangen moet worden. Blijft over Audi nummer 1, met het winnende trio van vorig jaar. Ze kunnen na de aanpassing van de neus snelle tijden rijden, maar de noodzakelijke vervanging van de rechter achterwiel ophanging laat ze kansloos voor de overwinning. Alan McNish, Tom Kristensen en Rinaldo Capello moeten zich concentreren op het verdedigen van de derde positie tegen de oprukkende Aston Martin 007. De nummer 1 Audi finisht op een goede derde positie. In de 11 keer dat Audi meedoet staan ze dan ook 11 keer op het podium, een fantastische prestatie!

De Aston Martin 007 met Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke is de best geklasseerde benzine aangedreven auto, op 9 ronden achter de winnaars is de vierde plaats hun deel. De wagen, door Jan Charouz vrij fors beschadigd tijdens de kwalificatie op donderdagavond, kende een race zonder al te veel problemen, afgezien van een lekke band en een kapotte koplamp. Complimenten voor de monteurs die de klok rond gewerkt hebben om de auto weer in topconditie te krijgen.

Foto: Marco van de Bildt. De 007 en 008 Aston Martin.

Foto: Marco van de Bildt. De 007 en 008 Aston Martin.

De 008 bolide kende een minder fortuinlijk verloop van de wedstrijd. Met schade aan o.a. de versnellingsbak en de remmen. Ook was er nog een stop-and-go penalty vanwege een aanrijding.

De 009 wagen heeft het einde van de race niet gehaald. Stuart Hall werd zaterdag avond gediskwalificeerd na een aanrijding met een LM P2 auto, waardoor de resterende stints verdeeld moesten worden tussen Peter Kox en Harold Primat. Primat raakt op zondag ochtend de controle over de wagen kwijt en crashed hard in de Porsche Curve. Gelukkig kan hij ongedeerd zelf uitstappen, maar de race is voorbij voor de Aston Martin 009.

Ook de nummer Peugeot 908 HDi FAP die voor Pescarolo uitkomt zou het einde niet halen, in de nacht gaat Benoit Tréluyer er hard af in Tertre Rouge, van de wagen blijft alleen een stapel losse onderdelen over. In totaal zouden 23 van de 55 gestarte auto’s de zondagmiddag niet halen.

Uitslag:

1) Peugeot 908 HDi FAP no. 9. Marc Gené, David Brabham, Alexander Wurz.

2) Peugeot 908 HDi FAP no. 8. Franck Montagny, Stéhane Sarrazin, Sébastian Bourdais.

3) Audi R15 TDI n0.1. Rinaldo Capello, Tom Kristensen, Alan McNish.

LM P2.

Foto: Marco van de Bildt. De Team Essex Porsche RS Spyder.

Foto: Marco van de Bildt. De Team Essex Porsche RS Spyder.

In de LM P2 klasse zijn het de Porsches die de een overheersende rol spelen. Doordat team Navi Goh in de laatste fase van de wedstrijd met een crash een goede klassering weggooit, is het de Porsche RS SPyder van Team Essex met Emmanuel Collard, Casper Elgaard en Kristian Poulsen die als eerste over de finish komt. Ze hebben dan 357 rondes afgelegd. De eerstvolgende wagen volgt op 14 rondes achterstand.

Uitslag:

1) Porsch eRS Spyder, Team Essex. Casper Elgaard, Emmanuel Collard, Kristian Poulsen.

2) Lola Judd, Speedy Racing Sebah. Jonny Kane, Benjamin Leuenberger, Xavier Pompidou.

3) Pescarolo Mazda, OAK RAcing. Jacques Nicolet, Richard Hein, Jean-Francois Yvon.

LM GT1

Foto: Marco van de Bildt. De winnende Corvette C6R.

Foto: Marco van de Bildt. De winnende Corvette C6R.

In de GT 1 klasse die maar met vijf auto’s van start gaat, zien we op zondagmiddag nog maar drie wagens de  24 uur volmaken. De Lamborghini van JLOC heeft de twijfelachtige eer om de eerste uitvaller te zijn na 1 ronde. De Corvette van Corvette racing met Johny O’Connel, Jan Magnussen en Antonio Garcia gaat er met de winst vandoor. De plaatsen 2 en 3 worden ingenomen door de Corvette van Luc Alphand en de Aston Martin van Jetalliance respectievelijk, waarmee de Nederlander Xavier Maassen op het podium terechtkomt.

Uitslag:

1) Corvette C6R, Corvette Racing. Johny O’Connel, Jan Magnussen, Antonio Garcia.

2) Corvette C6R, Luc Alphand Adventures. Yan Clairay, Julien Jousse, Xavier Maassen.

3) Aston Martin DBR9, Jetalliance Racing. Lukas Lichtner-Hoyer, Alex Muller, Thomas Gruber.

LM GT2

Foto: Marco van de Bildt. De winnende Risi Competizione Ferrari F430 GT.

Foto: Marco van de Bildt. De winnende Risi Competizione Ferrari F430 GT.

In de GT2 klasse, waar het recordaantal van 10 Ferrari’s aan de start verschijnt, zou de strijd gaan tussen Ferrari en Porsche. Geen één Porsche is in staat gebleken de 24 uur vol te maken. Negen Ferrari’s halen de eindstreep met daartussen in genesteld op de vijfde stek de Snoras Spyker met Jeroen Bleekemolen, Tom Coronel en Jarek Janis. De winst gaat naar Melo, kaffer en Salo met de Ferrari van Risi Competizione.

Uitslag:

1) Ferrari F430 GT, Risi Competizione. Jaime Melo, Pierre Kaffer, Mika Salo.

2) Ferrari F430 GT, BMS Scuderia Italia. MatteoMalucelli, Paolo Ruberti, Fabio Babini.

3) Ferrari F430 GT, Risi Competizione. Tracy Krohn, Nic Johnsson, Eric van de Poele.


De volledige uitslag is hier terug te vinden.


Share