Le Mans 2008, Het ULTIEME raceweekend van het jaar (2).

Print Friendly, PDF & Email

8-) Bijna 300.000 mensen bijeen voor een race van 24 uur lang , is toch wel iets wat je niet iedere dag meemaakt , en het zijn niet alleen maar de mannen , nee ook hele gezinnen , kijk dat is een goede manier van opvoeden . De startprocedure van de race is een hele ceremonie die ook al 2 uur  voor de start begint , en dan zie je pas goed hoeveel mensen er zijn echt en echt alles staat rijen dik voor de hekken en tribunes zijn volgepakt. We hadden in de ochtend natuurlijk al een voorproefje gehad met de vrije trainningen maar als de race echt van start gaat is het toch wel iets waar je zeker een half uur lang met open mond en met kippenvel naar zit te kijken.

Foto: Marco van de Bildt
Foto: Marco van de Bildt

Wat een geweldig spektakel zeg . Al na enkele ronden is duidelijk het verschil in snelheid zichtbaar  naarmate het veld met auto’ langgerekter wordt . Zeker de eerste paar uur blijft het extreem druk langs de baan en moet je je overal tussen door  wringen om een glimp van de baan op te vangen , maar naarmate we meer richting de klok van zes uur gaan wordt het iets rustiger en ook de tribunes stromen langzaam leeg , want ja al die mens en moeten toch ook eten en drinken en dat is daar voldoende te krijgen , alleen moet je wel tegen een beetje stof kunnen . Als je zo langs de diversen campings loopt zie je ook de meest uiteenlopende bouwwerken gemaakt van lege bierflesjes , het zijn echte  kunstwerken die er tussenstaan , gemaakt door ongetwijfeld Engelse of Deense fans. Last van dronken fans heb je er niet ze zijn er wel maar komen toch ook allemaal voor het racen .Na het eten van enkele stokbroodjes en het drinken van een paar biertjes is het weer op naar het circuit. Maar ja welk deel nu , we besluiten maar eens naar de hoofdtribune te gaan , is nog niet zo druk want daar is het toch wel optimaal genieten van het geluid. Sta je daar met een biertje of koffie als er dan twee  Corvette’s voorbij komen scheuren dan begint spontaan de inhoud van je beker te trillen , wat een sensatie is dat . Je voelt het in je buik trillen, dit in tegenstelling tot de Audi’s en Peugeot’s die met een  dieselmotor zijn aangedreven ,die hoor je alleen maar voorbij zoeven, maar wel heel snel hoor.

Foto: Marco van de Bildt
Foto: Marco van de Bildt

Als de avond echt valt en het  begint te schemeren worden de effecten van racen in het donker langzaam zichtbaar , zoals het in de verte aan zien komen van de koplampen of het gloeien van de remschijven bij het aanremmen van een bocht , echt mooi om dat van dichtbij te zien .

Foto: Marco van de Bildt
Foto: Marco van de Bildt

Ook apart om te zien is de pitstraat in volle glorie in de felle verlichting van de pitboxen . Naarmate de de avond vorderd wordt het ook steeds drukker , waar komen al die mensen toch vandaan wel super gezellig hoor het ademt echt sfeer uit. Het verloop van de race is goed te volgen via de diverse grote tv schermen die langs het circuit staan opgesteld , en door de luidspeakers langs de baan hoor je de hele tijd door de nodige updates . We besluiten om rond een uur of 12 maar even terug te gaan naar de bus om even te rusten . Maar al snel blijkt dat ik daar geen behoefte aan heb want mijn benen willen niet. Dus ga ik gewoon om een uur of 1 weer terug naar het circuit en dan blijkt al snel dat het een stuk rustiger is geworden met mensen .

Foto: Marco van de Bildt
Foto: Marco van de Bildt

En als je dan weer bij de hoofdtribunes bent aangekomen blijkt de race in volle  vaart gewoon door  te gaan en het geluid van de voorbij razende auto’s blijkt nog harder te klinken dan overdag met volgepakte tribunes. De vermoeidheid wordt opeens duidelijk voelbaar en besluit om toch nog maar een keer te gaan rusten het is tenslotte alweer 3 uur . Na 1,5 uur rust in de bus gaat mijn wekker want we willen heel graag de bolides zien rijden bij het eerste ochtendlicht , maar wat blijkt het is gaan regenen en dat betekent algauw spektakel ,dus hub de regenjas aan en snel naar de baan.  In de regen staan is normaal niet zo leuk maar nu  wel dus wat een feest zeg.

Foto: Marco van de Bildt
Foto: Marco van de Bildt

Gelukkig duurt het niet al te lang , want anders wordt het zo’n natte bende naast de baan en kan je nergens meer zitten. Na een paar bakken koffie en een broodje gaat het weer wat beter en blijven de oogluiken beter open. We zoeken een mooi plekje op in de bocht Tertre Rouge waar we rustig kunnen zitten en de race van redelijk dichtbij kunnen aanschouwen . Ook het publiek begint weer langzaam toe te stromen en langzaam begint het weer lekker druk te worden. De strijd op de baan gaat ook onverminderd door ,zo gaat het bij de LMP1 nog steeds tussen de Audi’s en de Peugeot’s en er rijden er nog een paar in dezelfde ronde , bij de LMP2 is het duidelijk geworden dat Jos Verstappen in de nacht aardig zijn best heeft gedaan en een aardig gat heeft geslagen op zijn naaste concurrent , de Porsche van Team Essex. In de LM GT1 klasse gaat de strijd tussen de Corvette’s en de Aston Martin’s waar het tot nu toe in het voordeel is voor de Aston Martin. In de LM GT2 klasse  zijn de  Ferrari’s  sneller als de rest. De twee teams van Spyker die zich in de strijd mengen voor het LM GT2 klassement zijn dan al lang uitgevallen helaas!  Het weer wordt langzaan beter en het zonnetje laat zich ook weer af en toe zien, de baan is weer droog en de banden zijn inmiddels ook weer vervangen, de gezellige drukte keert terug dus weer tijd voor een biertje en een broodje, en ja we gaan helaas naar het einde van de race toe. We besluiten het slot van de race te aanschouwen vanaf dezelfde plek waar we 24 uur eerder  ook al zaten . En wat dan zo gevaarlijk is dat je er bij gaat liggen en ik van vermoeidheid bijna de laatste rondes had gemist want het werd toch nog even spannend of de regen weer terug zou keren , maar nee niet in grote hoeveelheden.

Foto: Marco van de Bildt

Foto: Marco van de Bildt

Na de race stormt het publiek massaal de baan op en kunnen we richting  het podium lopen om daar de huldiging Peter van Merksteijn, Jeroen Bleekemolen en Jos Verstappen van Team Merksteijn mee te maken, winst in de LM P2 klasse, wat een topprestatie van ze. Zo en nu naar huis met jawel de bus en maar weer aftellen voor volgend jaar nog maar 361 dagen te gaan . O nee 4 dagen!!

Deel 1 van Frank  is hier te vinden.


Share