Eigenlijk is het Drs. Xavier Maassen want Xavier is afgestudeerd in Internationale Bedrijfskunde en heeft een succesvolle doorstart gemaakt in de racewereld. Xavier is 28 jaar jong en heeft al heel wat ervaring opgedaan in o.a. karting, Formule Ford, Formule Renault, en World Series by Renault. Sinds vorig jaar rijd hij mee in het Fia GT kampioenschap, waar hij in Monza de eerste plaats behaalde. Dit jaar rijd hij het FIA GT kampioenschap voor het team van Luc Alphand en behaalde in Silverstone de derde plek en in Adria een vierde plek, en rijd hij 13 en 14 juni de 24 uurs race van Le Mans voor de eerste keer. Tijd voor een kort gesprek met deze vriendelijke coureur.
Xavier waarom ben je in 2007 overgestapt van de World Series by Renault naar het FIA GT kampioenschap?
Tja, een logische stap in mijn carrière zou zijn geweest om door te groeien naar de Formule 1, maar de kans dat je daar aan de bak komt is zo klein en je moet zulke grote financiële reserves hebben, dat we besloten hebben het over een andere boeg te gooien en via de FIA GT de weg verder omhoog te gaan.
Dit jaar in het FIA GT kampioenschap al een keer derde en vierde plek behaald hoe bevalt het het in het team van Luc Alphand ?
Het is een zeer professioneel team met vreselijk aardige mensen om me heen en ik voel me er erg op mijn gemak hetgeen je ook merkt tijdens een race en mijn teamgenoot Guillaume Moreau is een aardige vent. Al met al een top team.
Xavier na afloop van de race in Adria had je het over problemen met de banden tijdens de race, denk je dat dit al opgelost is tijdens de 24 uurs race van Le Mans ?
Het probleem met de banden zit hem vooral aan de gewichtsverdeling van onze Corvette en ook aan het bochtige circuit van Adria. Ik denk dat het circuit van Le Mans beter is voor de banden en we toch een iets betere gewichtsverdeling hebben dan dat van onze concurrenten .
Hoe bereid jij je lichamelijk en fysiek voor op een 24 uurs race en de lange nacht ?
Mijn voorbereidingen bestaan vooral uit meer mountainbike trainingen, duurlopen en fitnessen en dat doe ik met veel plezier want straks moet je wel flink aan de bak, wel samen met 2 teamgenoten maar toch. Het nachtrijden daar heb ik in Adria al een voorproefje van gehad tijdens de avond race. Maandag aanstaande gaan we weer aan de slag met het team en krijgen we ook de timetable te zien, wie wanneer rijd enzo, en waar ruimte is voor kleine afwijkingen, dus dan weet ik ook hoe laat en hoe lang ik rij.
Je grootste ambitie is het winnen van Le Mans hoe groot is de kans dat je dit jaar daar in slaagt ?
Winnen in Le Mans in de GT1 klasse dit jaar wordt erg lastig de twee fabrieks Corvette’s van Corvette Racing zijn natuurlijk oppermachtig maar als een van hun niet uitvalt is een derde plek zeker mogelijk. Maar mijn ambitie is het winnen van Le Mans overall, en daar zal ik toch voor in een LM P1 auto moeten rijden in een goed team. Ik wil me graag in een adem genoemd zien worden met Jan Lammers en Gijs van Lennep
Hoe ziet het er volgens jou volgend jaar uit in de GT klasse ?
Volgend jaar zijn de regels weer anders en zal er een algemeen kampioenschap zijn voor de GT klasse, iets waar Corvette nog geen auto voor heeft. Ja wat ik dan ga doen, het is nog wel ver weg maar misschien ga ik wel Le Mans series rijden in een LM P1 of LM P2 auto, want ik wil wel de 24 uurs race van Le Mans winnen .
Ik bedank Xavier voor zijn tijd en hoop dat we hem tijdens Le Mans nog te zien krijgen maar dan wel graag op het podium voor de uitreiking van de prijzen in de LM GT1 klasse.