De klassestrijd van Le Mans.

Print Friendly, PDF & Email

De 24 uur van Le Mans is niet één wedstrijd. Deze legendarische uitputtingsslag, verreden op circuit de la Sarthe is een wedstrijd die bestaat uit vier wedstrijden. In vier verschillende klassen word gestreden om de overwinning. De vier klassen zoals die heden ten dage hun rondjes draaien zijn te verdelen in twee groepen, de LMP  (Le Mans Prototypes) en de GT (Grand Touring).

Naast de totaal overwinning word er in vier klassen gestreden voor de overwinning. De reglementen voor deze auto’s worden vastgesteld door de ACO (Automobile Club de l’Ouest). Voor dit jaar zijn er niet veel wijzigingen ten opzichte van 2008. Wel zijn er enkele kleine wijzigingen doorgevoerd om het voordeel dat diesel aangedreven auto’s ten opzichte van benzine auto’s hadden te verminderen.

In de LMP categorie vinden we auto’s die speciaal ontwikkeld zijn voor het racen. De LMP categorie word verdeeld in de LM P1 en de LM P2 klasse. Het zijn de snelste closed-wheel race auto’s die vandaag de dag op de circuits te vinden zijn, sneller dan Formule 1 auto’s, en wat betreft technologie en kosten vergelijkbaar. In de Le Mans Series, de American Le Mans Series en de dit jaar gestarte Asian Le Mans Series voldoen de auto’s aan dezelfde reglementen.


LM P1.

Foto: Marco van de Bildt. LM P1 auto, de Pescarolo-Judd van Pescarolo Sport.

Foto: Marco van de Bildt. LM P1 auto, de Pescarolo-Judd van Pescarolo Sport.

Dit zijn de grote jongens. De overall winnaar van de race komt uit deze categorie. Mocht dat niet zo zijn dan zal de ACO de regels aanpassen. In deze klasse vinden we de fabrieksteams. De auto’s kunnen een open of dichte cockpit hebben. Auto’s met een dichte cockpit dienen airconditioning aan boord te hebben. Nieuw in 2009 is dat er ook hybride wagens mee mogen doen, echter zonder classificatie. Ook word er gebruik gemaakt van benzine met 10% ethanol en diesel BTL. De belangrijkste karakteristieken:

  • minimum gewicht 900 kg.
  • maximale moterinhoud 6 liter atmosferisch, 4 liter voor turbomotoren en 5,5 liter voor dieselmotoren.
  • vleugel breedte maximaal 1,60 meter.
  • brandstof tank 80 liter voor benzine en 71 liter voor diesel.
  • witte koplampen.
  • rode categorie sticker.
  • racenummers 1 t/m 24.
  • rode ‘positielampjes’.


LM P2.

Foto: Marco van de Bildt. LM P2 auto, de Van Merksteijn Porsche RS Spyder.

Foto: Marco van de Bildt. LM P2 auto, de Van Merksteijn Porsche RS Spyder.

In deze tweede Prototype klasse vinden we auto’s die lichter en minder krachtig zijn dan de LM P1 wagens. Hier vinden we vooral privé teams. Officieel zien we hier geen fabrieksteams, hoewel fabrikanten wel sterke ondersteuning bieden, zoals we kunnen zien bij de RS Spyder van Porsche. Om de kosten te drukken zijn er in 2008 een aantal wijzigingen doorgevoerd. Er mogen productie motoren gebruikt worden. De belangrijkste eigenschappen:

  • minimum gewicht 825 kg.
  • maximale moterinhoud 3,4 liter 8 cilinders, atmosferisch en 2 liter  maximaal 6 cilinders, motoren met enkele turbo.
  • vleugel breedte maximaal 1,60 meter.
  • brandstof tank 80 liter.
  • witte koplampen.
  • blauwe categorie sticker.
  • racenummers 25 t/m 49.
  • blauwe ‘positielampjes’.

De GT categorie, die ook onderverdeeld is in twee klassen, heeft zijn oorsprong bij de GT klassen zoals die ook rondrijden bij de FIA GT kampioenschappen. GT auto’s zijn afgeleid van de ‘normale’ straat modellen die je eventueel in de winkel  zou kunnen kopen. Van de grotere merken moeten er minstens 100 legale exemplaren gebouwd zijn. Voor de kleinere merken geld een minimum van 25 exemplaren. Deze klassen zijn buitengewoon populair vanwege de herkenbaarheid van de wagens.


LM GT1.

Foto: Marco van de Bildt. De Chevrolet Corvette C6-R van Corvette Racing.

Foto: Marco van de Bildt. De Chevrolet Corvette C6-R van Corvette Racing.

In deze klasse vinden we GT auto’s die, hoewel herkenbaar, toch sterk afwijken van hun straatversie. We zien geen reglementswijzigingen ten opzichte van 2008. De achterwiel aangedreven auto’s hebben een minimum gewicht van 1125 kg., en kunnen een vermogen halen van wel 650 pk. De Aston Martin DBR9 en de Corvette C6R hebben 25 kilo extra aan boord.

  • maximale breedte 2 meter.
  • brandstof tank maximaal 90 liter.
  • minimum gewicht 1125 kg.
  • maximale cilinder inhoud: 8 liter atmosferisch, 4 liter turbo.
  • carbon remmen toegestaan.
  • versnellingsbak met 6 versnellingen.
  • gele koplampen.
  • groene categorie sticker.
  • racenummers van 50 t/m 74.
  • groene ‘positielampjes’.


LM GT2.

Foto: Marco van de Bildt. De Ferrari F430 GT van BMS Scuderia Italia.

Foto: Marco van de Bildt. De Ferrari F430 GT van BMS Scuderia Italia.

In deze klasse vinden we GT auto’s die minder afwijken van hun straatversie dan de GT1 auto’s, en ook minder krachtig zijn met een vermogen van ongeveer 450 tot 500 pk. De verschillen met de LM GT1 klasse zijn vooral te vinden in de mate van aanpassingen ten opzichte van de straatversie.

  • maximale breedte 2 meter.
  • brandstof tank maximaal 90 liter.
  • minimum gewicht 1125 kg.
  • maximale cilinder inhoud: 8 liter atmosferisch, 4 liter turbo.
  • geen carbon remmen toegestaan, alleen staal is toegestaan.
  • versnellingsbak met 6 versnellingen.
  • gele koplampen.
  • gele categorie sticker.
  • racenummers van 75 t/m 99.
  • oranje ‘positielampjes’.

Share