24 uur van Le Mans 2009, vooruitblik naar de LMP categorie.

Print Friendly, PDF & Email

Nog enkele dagen te gaan tot de meest legendarische autorace ter wereld, de 24 uur van Le Mans. Voor vele teams, waaronder Peugeot en Aston Martin,  was de laatste Le Mans Series wedstrijd, de 1000 km van Spa-Francorchamps, de laatste echte test voor de 24 uur van Le Mans die op 13 juni van start gaat. Bij de prototypes zien we een mooi groot startveld zowel in de LM P1 als de LM P2. In totaal 32 bolides zullen aan de start verschijnen, 20 LM P1 wagens en 12 LM P2 wagens. Wij kijken vast vooruit.


Foto: ©DPPI/Le Mans Series.
Foto: ©DPPI/Le Mans Series.

Naast de rivalen van de laatste jaren,  Peugeot en Audi, zien we een derde speler op het veld. Aston Martin, De Lola Aston Martin gerund door Prodrive van Dave Richards komt naar Le Mans in de legendarische blauw oranje Gulf kleuren 50 jaar na de eerste overwinning van Aston Martin. Toen, in 1959 waren het Carroll Shelby en Roy Salvadori die wonnen met de Aston Martin DBR1. En Aston Martin heeft al aangegeven dat ze niet voor spek en bonen komen.


Foto: Marco van de Bildt
Foto: Marco van de Bildt

Peugeot Total neemt de Peugeot 908 HDi FAP mee naar Le Mans, een auto die in voorgaande jaren de snelste was. In de Le Mans Series hebben ze hun dominantie laten zien, maar  als het gaat over de 24 uur dan wilde het niet lukken. We zijn het er denk ik wel over eens dat Peugeot vorig jaar een grote kans had op de eindoverwinning tegen de langzamere Audi R10. Op het laatste moment hebben ze het laten afweten in de regen, met chaotische pitstops en een verkeerde bandenkeus. Dit jaar heeft  Audi een nieuwe auto ontwikkeld, de Audi R15 TDI, waarmee ze hebben laten zien dat ze snel zijn tijdens de 12 uur van Sebring, sneller dan Peugeot. Ze pakten daar de winst in een tot het laatste moment spannende race. En Audi heeft laten zien dat ze als team een goed geoliede machine zijn.

De Audi R15 is na de race op Sebring niet meer te zien geweest in de Le Mans Series. Audi heeft inmiddels bekend gemaakt met welke rijders ze de 24 uur zullen ingaan. En zoals verwacht, de winnaars van vorig jaar en de 12 uur van Sebring vormen wederom een team en zullen Audi nummer 1 besturen. Ook Aston Martin heeft zijn negen rijders bekend gemaakt. Aan de hand van de, voor Jos Verstapppen onfortuinlijk verlopen test op Monza heeft Prodrive de verdeling gemaakt. In de 007 Aston Martin vinden we Jan Charouz, Tomas Enge en Stafan Mücke. Darren Turner, Anthony Davidson en de Nederlander Jos Vertsappen zullen de 008 Aston Martin besturen en Peter Kox zal in de 009 samen met Stuart Hall en Harold Primat de 24 uur aanvangen.

Zowel Peugeot als Audi hebben nog een soort van backup. Pescarolo Sport zal aan de start verschijnen met een Peugeot 908, en voor Audi zal team Kolles als dependance dienen met twee Audi R10 bolides. Bij Kolles vinden we twee Nederlanders achter het stuur, Charles Zwolsman in de nummer 14 Audi R10 en Christijan Albers in de nummer 15 wagen.

Voorspellen wie in de LM P1 klasse het podium zal vullen is een lastige, de meeste kansen worden toch toegedicht aan één van deze ‘grote’ drie, maar teams als Pescarolo en Oreca zullen zich niet zomaar aan de kant laten zetten. De race is lang en als ze een kans krijgen zullen ze hem pakken. Ze hebben ervaring met de 24 uur van Le Mans, zowel als team maar ook de rijders zoals Simon Pagenaud en Jean-Christophe Boullion bij Pescarolo en Stephane Ortelli, Nicolas Lapierre en oud formule 1 coureur Olivier Panis bij Oreca Matmut. Ondanks de laatste reglementswijzigingen is kans echter groot dat de diesels, en dan vooral de Audi R15, nog steeds onverslaanbaar zijn. Ook Peugeot is er na het debacle van vorig jaar op gebrand om nu eindelijk de winst eens te pakken in ‘hun’ 24 uur.

Persoonlijk zie ik een Audi R15 op de hoogste trede van het podium  eindigen, en wie zou het bijvoorbeeld Alan Mc Nish, Tom Kristensen en Rinaldo Capello nou niet gunnen. Maar we hopen natuurlijk ook dat Aston Martin, met de Nederlanders Peter Kox en Jos Verstappen, hoog gaat eindigen, misschien zelfs op het podium.

In het mooie startveld van de LM P2 bestaande uit 12 auto’s zien we de grootste diversiteit. De 12 bolides zijn door 6 verschillende chassis bouwers gemaakt. De nummer 5 Porsche RS Spyder is de door het Japanse NAVI team Goh van Van Merksteijn overgenomen wagen. Team Goh is een oude bekende op Le Mans, in 2004 wisten ze na een aantal succecvolle jaren de race te winnen met een Audi R8.

Foto: Marco van de Bildt
Foto: Marco van de Bildt

Team Essex gaat met zijn RS Spyder op herhaling na de goede tweede plaats van vorig jaar. In 2008 waren de Porsche oppermachtig. Met een voorsprong van ruim twintig ronden werden de eerste en tweede plaats veilig gesteld in het LM P2 klassement.

Ik zie wel weer een Porsche op de hoogste trede van het podium eindigen inde LM P2 klasse.  En wij zullen erbij zijn de 13de juni als om drie uur de race van start gaat!

De volledige startlijst is hier te zien.

Share