24 uur van Le Mans 2009, vooruitblik naar de LM GT categorie.

Print Friendly, PDF & Email

Over enkele dagen zullen er aan de start van de 24 uur van Le Mans wederom 55 wagens verschijnen, waarvan 23 in de Grand Touring (GT) categorie, onderverdeeld in de LM GT1 en de LM GT2 klasse. Dat we bezig zijn aan een overgangsperiode naar de vorming van een enkele GT klasse, en niet twee zoals nu, is onder andere te zien aan het kleine startveld in de LM GT1 klasse.


Foto: Marco van de Bildt. De Chevrolet Corvette C6-R van Corvette Racing.
Foto: Marco van de Bildt. De Chevrolet Corvette C6-R van Corvette Racing.

We zien het GT1 veld langzaam achteruit gaan, zowel in aantal deelnemers, als in de diversiteit van het veld. Vorig jaar in 2008 waren er maar tien wagens en nu nog maar zes. Van de zes auto’s zijn er vier Corvette’s C6R, twee van Corvette Racing en twee van Luc Alphand adventures, waar we onze landgenoot Xavier Maassen achter het stuur kunnen vinden. Het veld word aangevuld met een Lamborghini Murcielago van JLOC en een Aston Martin DBR9 van Jetalliance Racing. De officiële Aston Martins ontbreken vanwege de deelname aan de LM P1 klasse. Met het ontbreken van de Aston Martins is het traditionele strijdtoneel van deze wagens met de Corvettes, die dit jaar voor het laatst zullen meedoen,  minder interessant geworden. Het moet gek lopen wil er niet een Corvette op de bovenste trede van het podium terechtkomen, en dan waarschijnlijk één van Corvette Racing op de voet gevolgd door de tweede auto van Corvette Racing. Met het aangekondigde vertrek van Corvette na deze Le Mans is het verdwijnen van deze klasse waarschijnlijk niet meer te vermijden.

Bij de GT2 klasse zien we een mooi veld met 17 auto’s waarbij Ferrari dit jaar met het recordaantal van tien bolides naar het Circuit de La Sarthe komt voor de legendarische 24 uur van Le Mans. Moreel gesteund door hun ‘baas’ Luca de Montezemolo, die de race zal starten dit jaar, en het feit dat het 60 jaar geleden is dat hier voor het eerst door een Ferrari werd gewonnen zullen ze de strijd aanvangen. Uiteraard zullen ze het moeten opnemen tegen de Porsches waarvan we er vijf terugvinden in de startlijst. Blijft nog plek over voor een Aston Martin Vantage V8 van het Britse Drayson Racing en de Nederlandse Snoras Spyker C8 Laviolette met aan boord Jarek Janis en de beide Nederlanders Tom Coronel en Jeroen Bleekemolen. De achtste Nederlander die deze 24 uur in actie zal komen, Michael Vergers,  vinden we in de nummer 96 Ferrari F430 GT van Virgo Motorsport.


Foto: Marco van de Bildt

Foto: Marco van de Bildt

Als we het zouden hebben zouden we ons geld op een Ferrari zetten, en niet alleen vanwege de grote aantallen. Vorig jaar, in 2008, werden de eerste vier plaatsen ingenomen door Ferrari’s, hoewel daarbij meespeelde dat er al vroeg in de race twee Porsches in de problemen kwamen. Risi Competizione  zal zeker proberen de winst van vorig jaar te prolongeren, vorig jaar met Jaime Melo, Mika Salo en Gianmaria Bruni. Dit jaar hebben ze in Sebring al hun visitekaartje afgegeven door de winst te pakken met naast Melo en Salo Pierre Kaffer als rijder. Maar Porsche zal, met vijf bolides aanwezig, er alles aan doen om dat niet te laten gebeuren.

Met de afwezigheid van Aston Martin in de GT1 klasse zal de wedstrijd daar iets minder interessant zijn, maar zeker nog steeds de moeite waard om te volgen, al is het maar om de verrichtingen van onze landgenoot Xavier Maassen te volgen. De aandacht zal meer uitgaan naar de strijd tussen Ferrari en Porsche in de GT2 klasse, en dat beloofd een mooie strijd te worden, en ook wij zullen erbij zijn op 13 juni als de 24 uur van Le Mans van 2009 van start gaat.

Volledige start lijst is hier te vinden.

Share