Spa-Francorchamps, Le Mans Series 2008: een terugblik.

Print Friendly, PDF & Email

Komend weekend, op zondag 10 mei 2009, wordt op het circuit van Spa-Francorchamps de tweede race van het 2009 Le Mans Series seizoen verreden. Een mooi moment om terug te blikken op de race van 2008, op 11 mei, toen de derde race van het seizoen 2008.

Pinksterweekend 2008, het belooft een mooi, warm en zonnig weekend te gaan worden. Een goede gelegenheid om erop uit te gaan, naar de Le Mans Series race op het circuit van Spa-Francorchamps. We hebben met de familie, wij met z’n viertjes en m’n ouders een huisje weten te vinden in de Duitse Eifel, net over de grens van het Belgische Spa. Deze lokatie, precies tussen Spa-Francorchamps en de Nürburgring is er één om te onthouden (er zijn immers ook wedstrijden op de Nürburgring!).

Zondag ochtend is het zover, met m’n vader samen reizen we af naar het circuit, een ritje van ongeveer 45 minuten. Een parkeerplaats is snel gevonden. We hebben nog geen kaartje gekocht, maar bij de ingang aangekomen krijgen we van mensen die daar rondlopen armbandjes in onze handen gedrukt. Helemaal begrijpen doen we het niet, maar hiermee hebben we ineens toegang tot het circuit inclusief de paddock (de zwarte armbandjes, goede actie van Peugeot!!).


Foto: Marco van de Bildt. De auto's staan klaar op de stargrid
Foto: Marco van de Bildt. De auto’s staan klaar op de startgrid.

En dan betreden we heilige grond, het circuit van Spa-Francorchamps, één van de ‘echte’ klassieke circuits uit het rijtje Monza, Silverstone en Nürburgring. Het geluid van de Radicals die hun races rijden rolt tussen de heuvels door, en de sfeer is goed, relaxed; het is dan ook een warme zonnige dag geworden. Tijd voor een biertje dus! Je kunt op je gemak even overal rondkijken zonder dat je hopeloos in de mensenmassa verdwijnt. Dus dat doen we dan maar. Ook nog even in de paddock.


Foto: Marco van de Bildt. Zicht op de La Source hairpin. Klaar voor de start

Foto: Marco van de Bildt. Zicht op de La Source hairpin. Klaar voor de start

Even voor enen is de start. Voor die tijd zoeken we een goede plek op de tribune, vanwaar we goed zicht hebben op de La Source hairpin. Hier moeten de bolides als haringen in een tonnetje door de eerste bocht heen die ze na de start tegen komen. En dan volgas richting Eau Rouge, omhoog en dan het rechte stuk naar Les Combes.


Foto: Marco van de Bildt. Het langste rechte stuk van het circuit, richting Les Combes.
Foto: Marco van de Bildt. Het langste rechte stuk van het circuit, richting Les Combes.

Na en soort van ‘uitgestelde start’, er werd een tweede opwarmronde achter de safetycar gereden vanwege een aanrijding in de opwarmronde tussen Casper Elgaard met de Essex Porsche RS Spyder en Joey Foster in de Embassy WF01-Zytek, worden de coureurs losgelaten. Joey Foster moet helaas opgeven, de mannen van Team Essex kunnen wel verder en weten uiteindelijk op een mooie derde plaats te eindigen , ondanks de drie minuten stop-and-go penalty.


Foto: Marco van de Bildt. De start van de 1000 km race. Peugeot en Audi pakken direct een voorsprong.
Foto: Marco van de Bildt. De start van de 1000 km race. Peugeot en Audi pakken direct een voorsprong.

En daar komen ze inderdaad door de La Source hairpin heen denderen. Echter , de Peugeot’s en Audi’s zijn in staat om redelijk snel een voorsprong te pakken waardoor de verwachte chaos in de eerste bocht uitblijft. Ook de eerdere aanrijding in de opwarmronde zal bij sommige rijders wel voor wat extra voorzichtigheid hebben gezorgd.

Een mooie race ontvouwd zich op dit mooie circuit door de Ardennen. In alle klassen is strijd, en zeker in de LM P2 waar we drie Nederlanders vinden: Jan Lammers rijd voor Horag Racing uit Zwitserland in een Porsche RS Spyder en Peter vanMerksteijn met Jos Verstappen ook in een Porsche RS SPyder. Ook de nummer drie in de LM P2 klasse, Team Essex, is een Porsche RS Spyder. Het is duidelijk Porsche die de dienst uitmaakt in deze klasse.

LM P1.

In de LM P1 klasse is het de strijd tussen Peugeot en Audi, die daar de boventoon voeren. Mochten zij een steekje laten vallen dan zijn daar Pescarolo en Oreca om gelijk daarvan te profiteren. Twee teams die niet weg te denken zijn uit de Le Mans Series en de 24 uurs race van Le Mans. De strijd aan de top van de race krijgt een vreemde wending als Alexander Wurz met z’n Peugeot in contact komt met de Spyker van Ralf Kellener. Beide auto’s spinnen en Wurz raakt daarbij de Audi met Rinaldo Capello aan het stuur die op dat moment de tweede plaats verdedigd. Alexander Wurz schrijft een Peugeot volledig af, en Capello heeft ‘geluk’, lekke band en schade rechts achter. Het zal hem wel wat tijd kosten, en uiteindelijk eindigen Rinalo Capello en Alan McNish met hun Audi R10 op de 4de stek. Werk aan de winkel voor Peugeot, ze hebben vijf weken de tijd om een nieuw chassis te prepareren voor de 24 uur van Le Mans.


Foto: Marco van de Bildt. De winnende Peugeot.
Foto: Marco van de Bildt. De winnende Peugeot.

Peugeot weet wel de race te winnen met de auto van Jacques Villeneuve, Nicolas Minassian en Marc Gene. Nicolas Lapierre wist na een fantastische race de derde plek op het podium te pakken voor team ORECA Matmut. Lapierre  moet starten vanuit de pitstraat vanwege een technisch probleem in de kwalificatie, maar samen met teamgenoot Olivier Panis wisten ze gestaag op te klimmen naar een mooie derde positie. De tweede plaats is er voor Alexandre Prémat en Mike Rockenfeller met de Audi R10.


Foto: MArco van de Bildt. De Audi komt als tweede over de finish.

Foto: MArco van de Bildt. De Audi komt als tweede over de finish.

UITSLAG:

1) Team Peugeot Total. Peugeot 908 HDi-FAP. Jacques Villeneuve, Marc Gené, Nicolas Minassian.

2) Audi Sport Team Joest. Audi R10 TDI. Alexandre Prémat, Mike Rockenfeller.

3) Team ORECA Matmut. Courage Oreca LC70 Judd. Oliver Panis, Nicolas Lapierre.

4) Audi Sport Team Joest. Audi R10 TDI. Alan McNish, Rinaldo Capello.

LM P2.


Bij de LM P2 klasse begint de Team Essex Porsche RS Spyder al direct met een achterstand na een 3 min. stop-and-go penalty, en de tijd die nodig is voor reparaties, na een aanrijding met Joey Foster in de opwarmronde. Ook de Porsche van Peter van Merksteijn en Jos Verstappen komt niet geheel ongecheonden uit de strijd. Ze verliezen tijd met het vervangen van een neus vanwege een kapotte koplamp. De reglementen schrijven voor dat de koplampen het ten alle tijde moeten doen, ook bij races die helemaal overdag worden gereden, de LM P auto’s hebben witte koplampen en de LM GT auto’s gele koplampen. Het gevecht tussen de Van Merksteijn Porsche RS Spyder en de Lola Judd van Speedy Racing team duurt bijna de hele race, tot de Lola moet opgeven met technische problemen. De derde Porsche in de race, die van Horag racing bestuurd door onze eigen Jan Lammers met Didier Theys en Fredy Lienhard, neemt een gokje door bij de laatste pitstop geen banden te wisselen. Zo hopen ze de leiding in te wedstrijd te behouden. Ze komen uiteindelijk aan de finishlijn 10 seconden te kort.


Foto: Marco van de Bildt. De nummers één en twee in een beeld gevangen. De finish is echter in omgeeerde volgorde.
Foto: Marco van de Bildt. De nummers één en twee in een beeld gevangen. De finish is echter in omgeeerde volgorde.

Zo pakken Jos Verstappen en Peter van Merksteijn met een wel heel klein verschil hun tweede overwinning van dit seizoen. Jan Lammer wordt met de Horag racing Porsche tweede en Team Essex weet de derde plaats te pakken op drie ronden achterstand.

UITSLAG:

1) Van Merksteijn Motorsport. Porsche RS Spyder. Peter van Merksteijn.

2) Horag Racing. Porsche RS Spyder.

3) Team Essex. Porsche RS Spyder.

4) Saulnier Racing. Pescarolo Judd. Matthieu Lahaye, Pierre Ragues.

LM GT1.

In deze klasse vinden we de Corvettes C6R van Luc Alphand Adventures, de Aston Martins DBR9 en de onvermijdelijke Lamborghini Murcielago van IPB Spartak Racing met aan het stuur de oude rotten Peter Kox en Roman Rusinov. Na lange tijd aan de leiding te hebben gereden raken Kox en Rusinov veel tijd kwijt  met het loslaten van een kofferdeksel van hun bolide. Uiteindelijk weten ze als tweede te finishen achter de Luc Alphand Adventures Corvette bestuurd door Guillaume Moreau, Patrice Goueslard en Luc Alphand.


Foto: Marco van de Bildt. De Corvette van Luc Alphand Adventures onderweg naar de overwining in de LM T1 klasse.
Foto: Marco van de Bildt. De Corvette van Luc Alphand Adventures onderweg naar de overwining in de LM GT1 klasse.

De team Modena Aston Martin DBR9 met Antonio Garcia en Thomas Enge  achter het stuur kan lange tijd het tempo prima bijbenen. Ze strijden mee om de koppositie tot technische problemen een lange pitstop noodzakelijk maken. Eenmaal terug op de baan weten Enge en Garcia hun Aston Martin alsnog op de derde plaats ter krijgen op drie ronden achter de winnaar.

UITSLAG:

1) Luc Alphand Adventures. Corvette C6R. Guillaume Moreau, Patrice Goueslard, Luc Alphand.

2) IPB Spartak Racing. Lamorghini Murcielago R-GT. Roman Rusinov.

3) Team Modena, Aston Martin Racing. Aston Martin DBR9. Thomas Enge, Antonio Garcia.

4) Strakka Racing. Aston Martin DBR9. Nick Leventis, Peter Hardman.

LM GT2

In de GT2 klasse vinden we vooral de Porsche’s 997RSR en de Ferrari’s 430 GT met als vreemde eend in de bijt de Spyer C8 Laviolette van Snoras Spyker Squadron, een Nederlands team met Peter Dumbreck en Ralf Kelleners als rijders, en de Spyker van Speedy Racing Team. Uiteindelijk zijn de Spykers niet opgewassen tegen het geweld van de Ferrari’s en de Porsches. de Spyker van Speedy Racing Team eindigd als vierde. De Ferrari van Virgo Motorsport met Gianmaria Bruni en Rob Bell weet met het minimale verschil van 0.184 seconde de winst te pakken. De plaatsen twee en drie worden ingenomen door Porsches 997 RSR van Team Felbermayer.

UITSLAG:

1) Virgo Motorsport. Ferrari 430 GT. Rob Bell, Gianmaria Bruni.

2) Team Felbermayer Proton. Porsche 997 RSR. Marc Lieb, Alex Davidson.

3) Team Felbermayer Proton. Porsche 997 RSR. Christain Ried, Horst Felbermayer Sr., Horst Felebermayer Jr..

4) Speedy Racing Team. Spyker C8 Laviolette. Andrea Chiesa, Benjamin Leuenberger, Alexander Iradj.


Foto: Marco van de Bildt. Het LM P2 podium met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen met de Van Merksteijn Porsche op de hoogste trede.
Foto: Marco van de Bildt. Het LM P2 podium met Peter van Merksteijn en Jos Verstappen met de Van Merksteijn Porsche op de hoogste trede.

Op het podium van de LMP2 klasse  vinden we naast Peter van Merksteijn en Jos Verstappen, die de winst pakten, Jan Lammers, Didier Theys en Fredy Lienhard op de tweede plaats, en Casper Elgaard en John Nielsen van team Essex op plek drie.

En zo is voordat je het weet al weer het einde van de dag, tijd om huiswaarts te gaan. Dat wil zeggen ons huisje in de Eifel, waar we nog een dag zullen zijn om bij te komen van alle indrukken.

En …..gelukkig hebben we de foto’s nog!


Share