Na een goede kwalificatie waarbij Peugeot de volledige eerste rij in beslag neemt, weten ze op de zondag van de race een mooie eerste plaats te pakken. Pescarolo pakt een verdiende tweede plaats. En Aston Martin weet beslag te leggen op de derde plaats.
Zaterdag 9 mei. De kwalificatie voor de 1000 km race van Spa-Francorchamps.
Peugeot, voor wie dit de eerste race is van dit seizoen laat zien dat ze er zijn door de volledig eerste startrij in beslag te nemen. Ze worden op de voet gevolgd door de 009 Aston Martin en de no. 10 Team Oreca Matmut AIM met Stephane Ortelli en Bruno Senne. Strakka Racing met de Ginetta Zytek, die de pole pakten in Barcelona, komt op Spa niet van de laatste plaats af. Ze weten alleen de 007 Aston Martin, die door technische problemen geen tijd hebben neergezet, achter zich te laten. De team Kolles Audi R10 met onze landgenoot Christijan Albers komt niet verder dan de elfde positie.
Bij de LM P2 wagens zien we de Porsche RS Spyder van Tean Essex vooraan, met in het kiezog twee Lola Judd’s van respectievelijk Speedy Racing team Sebah en Racing Box.
In de LM GT1 klasse waar helaas maar drie auto’s meedoen komen Peter Kox en zijn teamgenoten Philip Salaquarda en Janis Erik in de IPB Spartak Lamborghini Murcielago bijna een seconde tekort voor de pole. De pole gaat naar de Jetalliance Aston Martin DBR9 met rijders Alex Muller, Lukas Lichtner-Hoyer en Thomas Gruber. Luc Alphand Adventures maakt het drietal compleet met de Corvette C6.R
Bij de GT2 bolides vinden we twee Porsches 997 GT3 RSR, van respectievelijk Felbermayer Proton en en Imsa Matmut, op de plaatsen één en twee, gevolgd door de Ferrari 430 GT van Team Modena.
Zondag 10 mei. De race.
De nummer 7 Peugeot 908 Hdi-FAP met Nicolas Minassian, Christian Klien en Simon Pagenaud weet de winst te pakken, helaas voor Peugeot geen 1-2 winst. De tweede Peugeot , waarmee een andere strategie werd uitgeprobeerd, kende een aantal problemen, welke een goede klassering in de weg stonden. De twaalfde positie was voor de rijders Marc Gene, Alexander Wurz en David Brabham het maximaal haalbare. De vanuit de pitstraat gestarte oo7 Aston Martin met Jan Charouz, Thomas Enge en Stefan Mucke weet zich goed van achteruit op te werken naar een fantastische podium plaats. De Pescarolo Judd van Pescarolo Sport met Jean-Christoffe Boullion en Christophe Trinseau weet een mooie tweede plaats in de wacht te slepen. Bruno Senna weet met de Oreca Matmut AIM wagen voor de nodige chaos te zorgen door in de muur te parkeren. Het team heeft nog het nodige werk te verrichten om de auto weer piekfijn in orde te krijgen voor de 24 uur.
In de LM P2 klasse weet de Team Essex Porsche RS spyder met Casper Elgaard, Emmanuel Collard en Kristian Poulsen de favorietenrol waar te maken door de winst te pakken en een mooie 8ste plaats overall.
Bij de GT1 auto’s zijn het Luc Alphand, Patrice Goueslard en Yann Clairay die met hun Luc Alphand Adventures Corvette C6.R de bovenste trede van het podium in beslag nemen.
Bij de competitieve GT2 klasse is het de Felbermayer Porsche bestuurd door Marc Lieb, Richard Lietz en Horst Felbermayer Sr. die als eerste over de streep heen komt. Echter de no. 77 Porsche 997 GT3 RSR is één van de vier auto’s die worden gediskwalificeerd omdat de auto’s niet reglementair zijn. Blijft over, een podium met drie Ferrari’s 430 GT.
En de Nederlanders dan?
Christijan Albers weet met zijn teamgenoten Christian Bakkerud en Giorgio Moldini op te klimmen naar de 7de plaats met de team Kolles AudiR10. In de GT1 klasse pakken Peter Kox en zijn teamgenoten met de Lamborghini de snelste ronde en de tweede plaats, 15de overall, in een, helaas, vrij klein startveld. Tom Coronel met teamgenoot Peter Dumbreck pakken rijdend in de GT2 klasse met de Snoras Spyker C8 Laviolette de vierde plaats, 21ste overall.
Deze tweede race van het 2009 Le Mans Series seizoen op Spa-Francorchamps, die voor de meeste teams in het teken staat van de voorbereiding op de 24 uur van Le Mans, heeft z’n reputatie van een spannende race met vuurwerk, wederom waargemaakt. De twee Peugeots met verschillende strategiën, de Aston Martin die vanuit het achterveld voor een goede klassering weet te zorgen. Ondanks, of misschien wel dankzij, alle testen en deze generale repetitie, zal pas op het circuit van Le Mans blijken hoe goed iedereen er voor staat. We hebben een spannende race in het vooruitzicht met de enigzins ingeperkte diesels, waarvan we helaas de Audi R15 niet hebben gezien dit weekend, en met nieuwkomer Aston Martin, die duidelijk niet van plan zijn om voor spek en bonen met te rijden. En vlak zeker de Team Oreca en Pescarolo Sport auto’s niet uit. Zij zijn misschien wel in staat om voor een mooie verrassing te zorgen. Ook in de andere klasses zal het bol staan van de spanning. De Porsche RS Spyder in de LM P2 klasse is nog steeds de snelste, maar niet zo dominant als vorig jaar lijkt het. De Corvettes in de GT1 klasse met de Lamborghini”s en de enige overgebleven Aston Martin. Dan hebbben we nog de GT2’s met de Porsche’s 997 GT3 RSR en de Ferrari’s 430 GT, met als vreemde eend in de bijt de Aston Martin Vantage en de Spyker C8 Laviolette met onze landgenoten Tom Coronel en Jeroen Bleekemolen.
De volgende race waar we deze auto’s in actie zien is de 24 uur van Le Mans op 13 en 14 juni.
De eerstvolgende Le Mans Series race is op 2 Augustus in de Algarve, Autodromo do Algarve, Portugal.