Le Mans Series 2009, debutanten winnen de openingsraces.

Print Friendly, PDF & Email

De debutanten, Audi R15 TDI en Lola-Aston Martin, winnen openingsraces, 12 uur van Sebring en 1000 km van Catalunya. En we gaan aftellen naar de 24 uur van Le Mans (zie rechtsboven!), waar we o.a. de Audi, Peugeot en de Aston Martin tegen elkaar kunnen zien strijden. Om vast in de stemming te komen (is het nodig!), een korte terugblik naar 2008 in foto’s.

Inmiddels is het nieuwe seizoen weer begonnen met de 12 uurs race van Sebring (American Le Mans Series), waar we het debuut zagen van de nieuwe Audi, de R15 TDI.  Dindo Capello, Alan McNish en Tom Kristensen waren vanaf begin af aan snel op de baan van Sebring.  De enige competitie kwam van Peugeot met hun 908 . De debutant ging er in deze race, die tot het laatst spannend bleef tussen Peugeot’s 908  en de nieuwe Audi R15,  onmiddellijk met de winst vandoor.  Pas in Le Mans zullen we de Audi’s weer zien. Peugeot heeft aangekondigd om met twee 908s naar Spa-Francorchamps te komen in Mei.

De einduitslag:

1 Capello/Kristensen/McNish (Audi R15 TDI) 383 ronden
2 Sarrazin/Montagny/Bourdais (Peugeot) + 22.279s
3 Luhr/Rockenfeller/Werner (Audi R15 TDI) – 2 ronden
4 Fernandez/Diaz (Acura/Honda) – 23 ronden
5 Minassian/Klien/Lamy (Peugeot) – 27 ronden
6 Magnussen/O’Connell/Garcia (Chevrolet) – 34 ronden
7 Beretta/Gavin/Fässler (Chevrolet) – 35 ronden
8 Melo/Kaffer/Salo (Ferrari) – 51 ronden
9 Companc/Russo/Bruni (Ferrari) – 53 ronden
10 Farnbacher/James (Panoz) – 54 ronden

In Europa was de aftrap voor dit Le Mans Series seizoen de 1000 km van Catalunya in Barcelona, Spanje.  Ook hier een debutant in de LM P1 klasse. Aston Martin is na een lange periode van afwezigheid terug in de LM P1 klasse, en zal rijden in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans.  De Lola Aston Martin bestuurd door Jan Charouzm, Thomas Enge en Stephan Mücke wist in de laatse fase van de race de winst te pakken met wat hulp van de safety car en een afgeslagen Pescarolo.  Achter de Pescarolo van Jean-Christophe Bouillon en Christophe Tinseau eindigde de debuterende Bruno Senna met Stephane Ortelli in de auto van Team Matmut op de derde plaats.  Nederlands succes was er in de vorm van Peter Kox die met zijn teamgenoot Roman Rusinov de Lamborghini vanaf achteraan naar de eerste plaats in de LMGT1 klasse.  Christian Albers wist in de Audi R10 niet in de punten te eindigen. Na 153 ronden te hebben gereden werd de Audi van achteren aangereden  met onherstelbare schade tot gevolg.  De Spyker C8 met Tom Coronel aan boord, op vrijdag nog de snelste in de LM GT2 klasse,  kon helaas na zes ronden, met een olie lekkage,  al weer inpakken.

Nu kunnen we gaan aftellen naar de 24 uur van Le Mans (zie rechtsboven!), waar we o.a. de Audi, Peugeot en de Aston Martin tegen elkaar kunnen zien strijden. Om vast in de stemming te komen (is het nodig!), een korte terugblik naar 2008 in foto’s.


Share